Sähköauto on tarkka ladattava

17.03.2014 | Tapio Ketonen
Sähköauto on tarkka ladattava

Litium-ioniakuilla sekä lataamista että purkamista on valvottava tarkasti, muuten ne voivat vaurioitua.

Lataaminen korkeampaan kennojännitteeseen lisää kapasiteettia, mutta liian korkea jännite saa aikaan kennon hapettumista, ja tämä lyhentää käyttöikää. Latausjännite ei saa nousta liian korkeaksi.

Litium-ioniakustoissa onkin jäähdytysjärjestelmä sekä tarkka kennokohtainen valvontajärjestelmä seuraamassa jännitettä sekä lämpötilaa. Jos jännite nousee liian korkeaksi tai laskee liian alas, tai lämpötila nousee liian korkeaksi, järjestelmä kytkee akuston pois käytöstä sitä suojatakseen.

Ylilataaminen on litiumakuille tuhoisaa. Pitempään jatkuvassa ylilatauksessa litiumoksidista valmistetun pluslevyn pinnalle muodostuu metallista litiumia. Kerroksen paksuneminen voi johtaa sen tunkeutumiseen erottimen läpi ja edelleen oikosulkuun. Sen seurauksena lämpötila voi ylittää litiumin syttymiseen tarvittavan pisteen. Ylilataaminen myös kuumentaa akkua, jolloin suojajärjestelmä toimii.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vastaavasti yleensä grafiitista valmistetulla miinuslevyllä syntyy hiilidioksidia. Tämä nostaa akkukennon painetta, jolloin suojajärjestelmät päästävät paineen pois.

Lue tekniikkakatsaus sähköautojen akkuihin sekä Ekoauto 2014 -vertailu Tuulilasin numerosta 3/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.