Sähköautoissa piilee yllättävä ympäristöongelma

10.08.2017 |
Sähköautoissa piilee yllättävä ympäristöongelma

Sähköautoinnostus tuntuu kasvavan sekä valmistajien että kuluttajien keskuudessa kovaa vauhtia. Vaikka kyse on ekoteosta verrattuna diesel- ja bensiiniautoihin, on asialla varjopuoletkin ympäristönäkökulmasta.

Kysymys on hyvin yksinkertainen; mitä tehdään autoista jääville litium-ioniakuille, kun ne ovat tiensä päässä?

Britannian ja Ranskan hallitukset ovat jo päättäneet, ettei vuoden 2040 jälkeen enää saa myydä diesel- tai bensiiniautoja. Volvo puolestaan suunnittelee myyvänsä ainoastaan sähkö- tai hybridiautoja jo vuonna 2019.

Jo viime vuonna maailmassa oli kaksi miljoonaa sähköautoa. Kansainvälisen energiajärjestön mukaan niitä on vuoteen 2030 mennessä jo 140 miljoonaa, jos valtiot pääsevät sopimukseen Pariisin ilmastokokouksen tavoitteista. Tämä tarkoittaisi miljoonia tonneja käytettyjä litium-ioniakkuja, jotka pitäisi kierrättää.

EU:n alueella nykyisin vain 5 % litiumakuista kierrätetään. Tämä tulee olemaan mahdollisesti iso ongelma ympäristölle.

Belgialaisen patteri- ja akkuvalmistajan Umicoren toimitusjohtaja Marc Grynberg ei kuitenkaan usko, että autojen akut jäisivät kierrättämättä yhtä helposti kuin esimerkiksi pienempien kotitalouslaitteiden.

”Autonvalmistajat tulevat olemaan vastuussa siitä, että akut kerätään ja kierrätetään. Akkuja ei voi varastoida kotiin, eikä haudata maahan”, Grynberg sanoo Guardianille.

EU:n säädösten mukaan akkujen valmistajat ovat vastuussa akkujen keräämisestä ja käsittelystä, mutta EU on kannustanut autonvalmistajia tekemään asiassa yhteistyötä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ongelmana on litiumin poistaminen akuista, mistä syntyy lisäkustannuksia.

Brittiläinen Aceleron on startup-yritys, joka pytkii kehittämään keinoja akkujen eliniän pidentämiseen.

”Kierrätyskapasiteetin puute on tällä hetkellä tragedia. Näiden materiaalien erottelu on iso urakka, samoin se, jos akkuja aletaan jättää luontoon. Jos emme pysty kehittämään teknologiaa käyttää akkuja uudelleen, saatamme tehdä ympäristöongelmamme paljon nykyistä pahemmaksi”, sanoo yrityksen kemikaali-insinööri Amrit Chandan.

Aceleron on yksi talouslehti Forbesin listaamasta Euroopan 30 mielenkiintoisimmasta startup-yrityksestä. Se yrittää kerätä nyt investoijia taakseen päästäkseen pilotoimaan suunnitelmiaan.

”Tulee se päivä, kun sähköautojen käytettyjä akkuja on valtavat määrät. Me yritämme saada itsemme valmiiksi tähän haasteeseen”, Chandan sanoo.

Yhdysvaltalaisen Argonne National Laboratoryn ekspertti Linda Gaines löytää vielä toisenkin ongelman.

”Aikaa olisi kyllä rakentaa kierrätystehtaita. Mutta me emme tiedä, millaisia akkuja tulevaisuus tuo. Olisi helpompaa, jos ne kaikki standardisoitaisiin ja suunniteltaisiin kierrätettäviksi, mutta tällä hetkellä niin ei ole.”

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.