Sähköautojen saksalaisvertailu: Ford Focus Electric, Nissan Leaf, Renault Zoe ja VW E-Up haastavat BMW i3:n

22.03.2014 | Marcus Peters / AMS
Sähköautojen saksalaisvertailu: Ford Focus Electric, Nissan Leaf, Renault Zoe ja VW E-Up haastavat BMW i3:n

BMW i3 pärjäsi hyvin Auto motor und sportin yksittäisessä testissä, mutta miltä tilanne näyttää Fordin, Nissanin, Renaultin ja VW:n valmistamia sähkökilpailijoita vastaan?

Jos kyse olisi vain showefektistä, BMW i3 olisi voittanut tämän vertailun jo ennen sen aloittamista. Auto on nimittäin melkoinen tähti tällä hetkellä liikenteessä. Päät kääntyvät missä i3 sitten ikinä liikkuukin, ja sen suuntaan luodaan ihailevia katseita sekä kännyköitä kaivetaan esiin. Pelkästään imagon kannalta sähköauto on todennäköisesti ollut jo nyt kannattava BMW:lle. Sen täytyy kuitenkin vielä osoittaa asemansa kilpailijoitaan, eli Ford Focus Electriciä, Nissan Leafiä, Renault Zoea ja VW E-Upia vastaan.

Testiin on kerätty neljä tärkeintä kompaktia sähköautoa, ja joukko täydennetään juuri esitellyllä E-Upilla. Se on jo osoittanut kelpoisuutensa suurempiin tehtäviin kunnollisen toimintamatkansa ja alhaisen kulutuksensa myötä.

Hankala pääsy takapenkille

Kaikki viisi sähköautoa ovat neliovisia, joten ne sopivat myös perhekäyttöön. Tässä suhteessa niissä on kuitenkin rajoituksia. Fordin akut ovat pysyvästi tavaratilassa, jolloin matkatavaroille on niukasti tilaa. VW on puolestaan pieni auto, vaikka sisätilojensa osalta se on melkein tilaihme.

Renaultin valtavan kokoinen tavaratila takapenkin selkänoja kaadettuna yllättää. BMW:ssä hämmästystä herättää sen sijaan mittausten mukaan pienin ohjaamo, joka vaikuttaa kuitenkin ilmavalta korkean ajoasennon ja isojen ikkunapintojen myötä. Väärinpäin aukeavat takaovet ovat tosin hyvät vain showkäyttöön, koska ne vaikeuttavat pääsyä takapenkille. Vaikka tiellä ei ole B-pilaria, takaosastoon meno on melkein yhtä hankalaa kuin easy entry -järjestelmällä varustetussa kaksiovisessa autossa.

Tilojen osalta Nissan on järkevin valinta. Siinä neljä aikuista pystyy istumaan pidemmälläkin matkalla mukavasti, ja lisäksi Nissanin tavaratila on porukan suurin. Siitä ei ole juuri haittaa, että takaistuinten kasaan taittaminen ei saa aikaan rautakauppareissuille sopivaa lastaustilaa.

Jarrutusmatkat ovat osittain heikolla tasolla

Kuinka turvallista näillä autoilla on matkustaa? BMW:ssä on parhaat jarrut sekä kattavin turvavarustelu. Leaf, Zoe ja Up vastaavat tässä suhteessa ainoastaan pikkuautoluokan standardeja. Erikoista kyllä, sähkö-Focuksessa on vähemmän avustinjärjestelmiä kuin polttomoottoriveljissään. Auton pidemmät jarrutusmatkat johtuvat sen korkeammasta painosta sekä vierintävastukseltaan optimoiduista renkaista, jotka eivät ole kovin pitävät.

I3 loistaa luokkansa priimuksena myös ergonomian ja käytettävyyden suhteen. I-Drive-järjestelmää on laajennettu valtavan kokoisella tarkalla kosketusnäytöllä, ja kuskin edessä oleva näyttö ei vaadi häneltä liikaa, minkä Nissan Leafin vastaava tekee välkyntänsä ja epäselvien valikkojensa kautta. Ford Focuksen navigoinnin ruutu on puolestaan onnettoman pieni. Renault Zoe ja VW Up ovat sen sijaan helposti ymmärrettäviä. VW ei edes yritä tavoitella mitään erikoista sähköautolookia, vaan sen mittarit ovat pitkälti analogisia.

Volkswagenilla ajaminen sujuu helposti myös sähköautonoviiseilta. Renaultin ja Fordin tavoin koko homma on äärimmäisen helppo omaksua. Ensin painetaan starttinappia, sitten vaihdekepistä valitaan ajovaihde ja liikkeelle lähdettäessä painetaan oikealla olevaa poljinta. Tämä muistuttaa pitkälti automaattivaihteisella mallilla ajamista.

Nissanin kolme näyttöä tarjoavat jo liikaa tietoa, ja siinä on vielä lisäksi omalaatuinen pyöreä vaihteenvalitsin. Eteenpäin vievän vaihteen valinta vaatii hieman harjoitusta. Jos autolla lähtee liikkeelle rauhallisesti, korviin kantautuu soivan kulhon tapainen ääni. Sen pitäisi varoittaa jalankulkijoita vekslailunopeuksissa, mutta ääni tekee Leafista eräänlaisen pyörillä liikkuvan lautasen. Leaf on varmaankin tämän hetken futuristisin auto.

Myös BMW:ssä on erikoisen mallinen vaihteenvalitsin. Se on ohjauspylväässä, ja valitsinta täytyy kääntää voimalla. Sekaannuksia se ei ainakaan aiheuta, koska kaavio on hyvin selkeä. Erikoisen muotoilun ja hyvän käytettävyyden välinen spagaatti on onnistunut i3:ssa, mikä miellyttänee trenditietoisia sähköauton ostajia, mutta ei myöskään pelästytä liikaa perinnetietoisia asiakkaita.

Ainoastaan kaasupolkimen luonne on ärsyttävä. Oikean jalan nostaminen kaasulta aloittaa energian talteenoton, mikä tuntuu suunnilleen yhtä voimakkaalta kuin keskivahva jarrutus. Annosteluun täytyy siis ensin tottua. I3:n kiihtyvyys ihastuttaa sen sijaan heti. BMW jättää kilpailijansa käytännössä seisomaan 100 km/h:n vauhtiin asti, ja se ylittää ryhmän ainoana autona 150:n nopeuden. Zoe tuntuu laiskimmalta, mutta sen toimintamatka oli toisaalta pisin sähköautojen kulutusta mittaavalla lenkillä. Huomattavaa on myös se, että Zoen toimintasäde pienenee jopa kylmällä ilmalla vain melko vähän Leafin tavoin, kun taas i3:n ja E-Upin toimintamatkat kutistuvat dramaattisesti.

Autojen erot tuntuvat myös niiden ajettavuudessa. Focuksen valtavan painon huomaa sen kovan jousituksen sekä voimakkaamman aliohjautumisen kautta. Up tarjoaa lisämassasta huolimatta enemmän mukavuutta, ja se on samalla tasolla suuremman Leafin kanssa. Tässä suhteessa VW on jopa hieman pomppivaa Zoea parempi. Entäpä i3? Sen alusta on säädetty merkille tyypillisesti jäykäksi, mutta auton iskunvaimentimet suodattavat silti kuopat parhaiten.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

BMW on mittapuu myös latauksen keston suhteen. Parhaassa tapauksessa sen akun saa ladattua 400 voltin johdosta täyteen kolmessa tunnissa, kun toiset autot tarvitsevat siihen kuudesta kahdeksaan tuntiin. Energiankulutusta mittaavalla lenkillä ainoastaan pienempi ja kevyempi E-Up on täpärästi i3:a parempi, vaikka todelliset energiakustannukset ovat äärimmäisen alhaiset kaikkien viiden auton osalta.

Vasta Saksan leasingkustannuksissa tulee esiin valtavia eroja autojen välillä. Tämä rahoitusmuoto maksaa Focuksen tapauksessa 606 euroa kuussa, mikä tehnee siitä epäkiinnostavan useimmille ostajille. Leafin ja E-Upin leasingin saa melkein puoleen hintaan, kun taas i3:n ja Zoen tapauksessa se maksaa vajaat 400 euroa kuussa. Ainakin leasingin aloitusmaksu on kuitenkin Renaultin tapauksessa huomattavasti BMW:tä halvempi.

BMW:llä on varaa menettää pisteitä autojen kustannuksia arvioitaessa, koska se karkaa saavuttamattomaan johtoasemaan voimakkaan moottorinsa, hyvän ajomukavuutensa ja nopean pikalataustoimintonsa myötä. Vertailun varsinainen yllätys on kuitenkin se, että pieni E-Up yltää toiseksi ja että Focus jää täpärästi testin viimeiseksi. Fordin leasingmaksut ovat äärimmäisen kalliit, ja se kuluttaa melko paljon korkean painonsa vuoksi.

Loppuarvostelu:

1 BMW

Vaikka i3 on kallis ja melko pieni, se voittaa vertailun voimakkaan ja taloudellisen moottorinsa ansiosta. Lisäksi auton jarrut ovat ryhmän parhaat.

2 VW

Niukemmasta turvavarustelustaan huolimatta E-Up saavuttaa kakkostilan. Se kuluttaa vähän, ja auton leasingkustannukset Saksassa ovat melko edulliset.

3 Nissan

Futuristisen oloinen Leaf jää kärjestä keskinkertaisten jarrujen ja ketteryyden vuoksi. Siinä on suhteellisen alhaiset leasinghinnat Saksassa.

4 Renault

Paremmin säädetyn alustan myötä melko edullinen ja pitkän toimintasäteen tarjoava Zoe olisi voinut menestyä vertailussa paremminkin.

5 Ford

Ford oli autojen ominaisuuksia arvioitaessa vielä kakkospaikalla, mutta painavan Focus Electricin korkeat leasingkustannukset pudottavat sen viimeiselle sijalle.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.