Sähköbussi ladataan pian pysäkillä

18.05.2014 | TL-verkkotoimitus
Sähköbussi ladataan pian pysäkillä

Sähköbusseja voidaan ladata vuoden kuluessa myös bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla, kun niitä on toistaiseksi ladattu vain varikolla.

VTT:n koordinoimassa eBusSystem-hankkeessa pilotoidaan automaattisten latausjärjestelmien käyttöä Espoossa Tapiolan–Matinkylän alueella linjalla 11 ensi vuoden alusta. Hankkeella tähdätään siihen, että sähköbussit ja niiden latausinfrastruktuuri voidaan rakentaa kokonaisuutena mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Automaattisia latausjärjestelmiä on ensin koekäytettävä Suomen oloissa ja saatava niistä käyttökokemuksia, ennen kuin järjestelmät otetaan laajemmin käyttöön. Pilotointi tapahtuu yhteistyössä Veolian eBus-projektin kanssa, ja Veolian operoimia sähköbusseja varustetaan automaattisella latauslaitteella. Tavoitteena on myös saada kokeiluun kaksi bussia lisää vielä tämän vuoden aikana. Reitin varrella oleva pilotointivaiheen latauspiste on suunnitteilla Tapiolaan.

Käytännössä sähköbussin automaattinen lataus tapahtuu bussin katolle asennettavan virroittimen kautta, kun bussi ajaa esimerkiksi terminaaliin, päätepysäkille tai reitin varrella olevalle pysäkille, joiden yläpuolelle, noin 3 metrin korkeuteen on asennettu latausvirran syöttöpiste.

Latauksessa hyödynnetään mahdollisimman paljon sähköbussien normaaliin käyttöön liittyviä seisonta-aikoja, kuten aikataulun tasausta, odotusaikoja ja pysähdyksiä, bussilaitureita ja pysäkkejä, myöhemmin ehkä myös Matinkylään rakennettavaa bussiterminaalia. Esimerkiksi 2 minuuttia kestävällä 200 kilowatin latauksella voi ajaa sähköbussilla noin 6–8 kilometrin matkan. Tarvittavien latauspisteiden tai -kertojen määrä riippuu bussin akuston ja lataustehon mitoituksesta sekä reitin pituudesta.

Tutkimuksesta yritykseksi

HSL:n tavoitteen mukaan 8 % bussikannasta eli yli sata ajoneuvoa on sähköbusseja vuonna 2018. Sähköbussien lukumäärän kasvaessa tarvitaan automaattisia latauslaitteita, jotta kokonaisjärjestelmän kustannuksia saadaan pienennettyä ja tuotantoa tehostettua. Sähköbussit voivat tulla parhailla käyttöpaikoilla kaupunkiliikenteessä taloudellisesti kannattaviksi jo lyhyellä aikavälillä.

Suomeen on perustettu uusi yritys Ekabus Oy, jonka tavoitteena on kaupallistaa aiemmin eBus-projektissa kehitetty ja Veolian matkustajaliikenteessä testaama, VTT:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun toteuttama suomalainen testisähköbussi.

Akusto on sähköajoneuvon kallein komponentti, ja sitä pienentämällä ja sen mahdollisimman tehokkaalla käytöllä yhdistettynä soveltuvaan latausinfrastruktuuriin voidaan parantaa järjestelmien taloudellista kilpailukykyä. Reitille solmupisteisiin sijoitetut latauslaitteistot voivat lisäksi palvella useammilla linjoilla liikennöiviä sähköbusseja.

Myös teollisuuteen

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Joukkoliikenteen lisäksi erittäin potentiaalisia sovellusalueita sähköisille hyötyajoneuvoille ovat korkean käyttöasteen ja hyvin määriteltyjen työsyklien tai reittien teolliset tuotantoympäristöt, kuten kaivokset, logistiikka ja satamat.

eBusSystem-projekti on osa merkittävää kansallista ja teollisuusvetoista, VTT:n koordinoimaa ECV (Electric Commercial Vehicles) -verkostohanketta, joka panostaa sähköisten hyötyajoneuvojen ja työkoneiden sekä niiden järjestelmien kehitykseen. Vuosina 2014–2016 toteutettavissa, elinkeinoelämän kanssa verkottuneissa tutkimus- ja kehityshankkeissa on mukana 30 yritystä sekä VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto.

ECV-verkostossa on mukana 13 yritystä omilla yrityshankkeillaan. Tämän ohella 24 yritystä osallistuu rahoitusosuudella alan kehitystä tukevaan julkiseen tutkimusprojektiin. Koko verkoston projektivolyymi on noin 18 miljoonaa euroa.

Tutkimusaiheita ovat akkuteknologia ja sen sovellukset, sähköbussien suorituskyky, mallinnus ja komponentit, hybridisähköiset työkoneet sekä sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvät järjestelmätason lataustekniikka, sähköverkkoon kytkentä ja käyttövoimaenergian hallinta sekä konseptit eri käyttöympäristöissä.

ECV-verkoston hankekokonaisuus on osa Tekesin EVE-ohjelmaa ja liittyy läheisesti VTT:n TransSmart-kärkiohjelmaan.

Verkoston kärkihankkeessa, eBusSystem-projektissa, ovat omilla rinnakkaisilla yrityshankkeillaan mukana Helsingin Seudun liikenne HSL, Fortum Oyj, Espoon kaupunki ja Lahden kaupunki.

eBusSystem keskittyy liikenne-, lataus- ja energiajärjestelmiin liittyvään kehitykseen, automaattisten latausjärjestelmien pilotointiin Suomessa, latauspalvelun kehittämiseen ja kaupunkisuunnittelun sekä -infran liityntöihin. Tavoitteena on luoda kehittynyttä kotimarkkinaa ja saada myös uusia kaupunkeja liittymään mukaan sähköisen joukkoliikenteen kehitykseen. eBusSystem linkittyy läheisesti Espoossa käynnissä olevaan Veolian eBus-hankkeeseen.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.