Sähköllä turboviivettä vastaan

23.06.2014 | TL-verkkotoimitus
Sähköllä turboviivettä vastaan

Audin RS5 TDI Concept esittelee uutta turboviivettä paikkaavaa teknologiaa.

Turbodieselmoottoreiden suurin ongelma on ohut alavääntö. Audi haluaa tarttua ongelmaan teknologian avulla, joka peräisin Le Mansin 24-tunnin LMP1-kilpa-autoista, kertoo AMS.

Audiin on kytketty pieni sähkömoottori, joka toimii eräänlaisena sähköisenä ahtimena ja liikuttaa autoa tehokkaasti jo alakierroksilta lähtien. Sähkömoottori toimii nimenomaan alueella, jolloin turbo vielä kerää painetta ahtimeen. Ideana on, että turboviive on lopullisesti menneen talven lumia.

Auton moottorina käytetään Audin 3,0-litraista V6-dieselmoottoria, jossa on 313 hevosvoimaa ja 650 Nm vääntöä. Kun tähän lisätään sähkömoottori, nousee teholukema 385 hevoseen ja vääntö 750 Newtonmetriin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hämmästyttävintä lukemassa on, että suurin mahdollinen vääntömomentti on käytössä jo 1 250 r/min kohdalla. Suorituskyky on melkoinen, sillä kiihdytys 0–100 km/h sujuu 4,0 sekunnissa, mutta kulutus pysyy 5 litrassa/100 km.

 Audi RS5:n keulalla tätä uutuusmoottoria ei tulla näkemään, mutta esimerkiksi A6:n ja uuden Q7:n keulalla moottori on erittäinkin todennäköinen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.