Sähkösportit tulevat – ”Kiihtyvyys on tajutonta ja välitöntä”

29.08.2016 | Timo Suomala

Vauhti ja sen hurmos on kuulunut autoilun perusolemukseen jo heti ensimmäisen nelipyöräisen synnystä lähtien eikä sähköautoilu tee siinä poikkeusta. Vaikka sähköinen autoilu puetaan usein ekologisuuden vihreään viittaan, on sekin pakotettu tarjoamaan rivakampia vaihtoehtoja liikkumiseen.

Amerikkalainen Tesla on ottanut rohkealla asenteella urheilullisen sähköautoilun johtopaikan. Tosin sekin joutuu lähitulevaisuudessa vastamaan isompien valmistajien heittämiin haasteisiin.

Sähköautoilun nopea kehitys näkyy myös vanhemmista sähköautoista. Lähihistorian urheilumausteisia sähköautoja oli esillä Daimlerin järjestämässä Tech Dayssä Stuttgartissa. Esillä oli mm. vuonna 2012 esitellyn kolmannen sukupolven sähköisestä Smart Fortwo Electric- mallista valmistettu pykälää urheilullisempi versio. Lisäpippurista vastasi legendaarien Brabus- virityspaja, joka tunnetaan jo aiemmista, melko ankariksi viritetyistä teho-Mersuista.

Brabuksen Fortwo Cabrio kulki samalla sähkömootorilla ja litium-ioniakuilla, kuin perus-Smart Fortwo Electric. Akkujen kapasiteetti oli molemmissa malleissa sama 17,6 kWh, samoin 145 kilometrin toimintasäde. Akun lataaminen kesti seitsemän, kuusi tai yhden tunnin riippuen käytettiinkö perusverkkovirtaa, ns. Wallbox:ia, vai Wallboxin pikalatausta.

Brabuksen aiemmista Mercedes-malleihin tekemistä tehopuristuksista huolimatta sähkö-Smartin Brabus-versio ei tarjonnut merkittäviä eroja auton numeroarvoihin. Teho kasvoi viidellä kilowatilla 60 kW:iin. Vääntöä irtosi viisi newtonmetriä enemmän, eli yhteensä 135 Nm. Näillä voimilla avomallinen Smart Brabus Cabrio Electric saavutti satasen nopeuden 10,2 sekunnissa ja huippunopeus oli 130 km/h. Erot normaaliin sähkö-Smart:iin olivat 1,3 sekuntia ja 5 km/h.

Jälkikäteen on helppo todeta, että toteutuneita numeroarvoja tärkeämpää oli Brabus-version asenteellinen viesti: vaikka voimanlähde olisikin sähköinen, ei se poista tarvetta urheilullisempaan imagoon. Tesla toteuttaa Ludicrous-versioillaan juuri tätä samaa ajatusta. Massiivista tehoa ja kirjaimellisesti naurettavaa sataseen kiihtymistä ei käytännönajossa tarvita mihinkään, mutta tehoreservi ja sen voimannäytöt lämmittävät ratin takana kummasti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Stuttgartin tapahtumassa oli esillä myös aidosti urheilullisempi sähköpaketti: Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive. SLS Electric perustuu lokinsiipiseen SLS-urheilumalliin, joka oli tuotannossa vuosina 2010–2014. Vuonna 2011 siitä esiteltiin sähköinen SLS AMG E-Cell-prototyyppi. Sen akuston kapasiteetti oli 46 kWh. Lopullinen tuotantoversio esiteltiin 2012 ja SLS Electricin tuotanto alkoi seuraavana vuonna.

SLS Electricissä on neljä sähkömoottoria, joiden yhteisteho on 552 kW, hevosvoimissa lukema on 740. Vääntöä sähköisestä lokinsiivestä irtoaa mehevän pyöreät 1000 Nm. Sähkömoottorit kiertävät 13 000 kierrosta minuutissa. Painoa yhdellä moottorilla on 45 kg. Tarvittaessa vaihteisto sallii jokaisen yksittäisen moottorin siirtävän voimaa kaikille neljälle pyörälle. Litium-ioniakusto on nestejäähdytetty. Tuotantoversiossa akun kapasiteetti kasvoi 60 kWh:iin.

Akusto muodostuu 12 moduulista, joissa jokaisessa on 72 litium-ionisolua. Akusto painaa yhteensä 548 kg. SLS Electricin käyttösäteeksi luvataan 250 km. Esiteltäessä SLS AMG Electric Drive oli maailman nopein sarjavalmisteinen sähköauto. Nollasta sataan auto kiihtyy 3,9 sekunnissa, huippunopeus on rajoitettu nopeuteen 250 km/h.

Stuttgartin tapahtumassa lokinsiiven ratin taakse ei pääse, mutta kehitysinsinööri lupaa pyörittää sähkö-SLS:llä testilenkin. Legendaarisiksi muodostuneiden lokinsiipiovien sulkeuduttua ohjaamon täyttää puhdas hiljaisuus. Käynnistysnapista painettuaan kuski rullaa SLS:n eleettömästi esittelyhallista kadulle. Kuski aistii ohjaamon odottavan tunnelman ja kiihdyttää risteyksestä käännyttäessä ankarasti. Ihmettelen erikoista, melko vaimeaa surinaa ja murinaa yhdistelevää ääntä. SLS AMG Electric -autossa on erikseen suunniteltu äänimaailma, joka ohjataan ohjaamoon 11 kaiuttimen kautta. Kuski kytkee äänet pois, jolloin ohjaamoon kantautuu vain renkaiden ja ohi kiitävän ilmavirran äänet. Tultaessa suurempaan liittymään kuski tarttuu rattiin kaksin käsin. Saksalaisen insinöörin lyhyestä virneestä päätellen sähkö-SLS:llä on vielä voimaa näytettäväksi. Ilma ei täyty räjähtävästä moottorimurinasta tai paukkuvista pakoäänistä. Suurin ääni tulee niskatukea vasten iskeytyvästä takaraivosta. Kiihtyvyys on tajutonta ja välitöntä! Näkökenttä kapenee maiseman vilistäessä silmissä. Törkeän räikeä keltainen SLS AMG Electric Drive muuttuu maantiellä yhtenäiseksi kirkkaaksi viivaksi.

Sähkö-SLS:n lipuessa takaisin esittelyhalliin yhtä ilmeettömästi ja äänettömästi kuin se sieltä lähtikin,  mieleen tulee Benz & Cie:n vuonna 1909 rakentama maineikas Blitzen-Benz, Salama-Benz. Autolla tehtiin maailman maanopeusennätys vuonna 1910. Vuotta myöhemmin Bob Burman ohjasti Blitzen-Benzin sekä maa-, vesi- että ilmanopeusennätykseen nopeudella 228,1 km/h. Auton ennätys oli voimassa kahdeksan vuotta. SLS AMG Electric Drive menetti maailman nopeimman sähköauton tittelin huomattavasti nopeammin, mutta ”Salama-SLS” tulee säilymään ehdottomana sähköautoklassikkona.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.