Saksalaislehti testasi Euro 6 -dieseleiden arkiajon NOx-päästöjä – monissa dieseleissä todelliset päästöt moninkertaiset!

26.11.2015 | Max Lange
Saksalaislehti testasi Euro 6 -dieseleiden arkiajon NOx-päästöjä – monissa dieseleissä todelliset päästöt moninkertaiset!

Auto Motor und Sport testasi uusimmassa numerossaan dieselautojen typpioksidipäästöjä todellisissa ajo-olosuhteissa laboratorion ulkopuolella. Testitulokset yllättivät!

AMS:n mittauksissa ainoastaan yksi automalli pärjäsi testissä kohtuullisesti, loput ylittivät laboratorion raja-arvot moninkertaisesti, yksi jopa yli 10-kertaisesti.

AMS otti testiin mukaan tällä hetkellä markkinoilla olevia Euro 6-normit täyttäviä dieselautoja. Typpioksipäästöjä mitattiin liikkuvalla, auton perälle asennettavalla mittalaitteella, jolla pystyttiin keräämään päästömittauksia tavallisen ajon aikana.

Saksalaislehti otti mittauksissaan huomioon EU:n vuodeksi 2018 kaavaileman säännön, jonka mukaan todellisessa ajossa dieselautojen typpioksidipäästöt saavat ylittää nykyisen EU-mittaussyklin mukaisen 0,08 g/km rajan korkeintaan 2,1-kertaisesti.

AMS testasi seuraavien autojen NOx-päästöjä: Audi Q3 2,0 TDI quattro (VW:n huijausohjelmisto), BMW X5 sDrive 25d, Fiat 500X 1,6 Multijet, Ford Mondeo 1,0 Ecoboost (bensiinimoottori), Mazda CX-3 Skyactiv-D 105, Mercedes-Benz C 250d T, Opel Mokka 1,6 CDTI, Volvo XC90 D5 ja VW Golf Variant 2,0 TDI.

AMS:n testaamat autot ylittivät typenoksidien raja-arvot (0,08 g/km) todellisessa ajossa seuraavasti (ensimmäinen numero on kerroin):

  • VW Golf: 1,9 (0,148 g/km)
  • Mercedes-Benz C-sarja: 2,7 (0,215 g/km)
  • Mazda CX-3: 3,6 (0,284 g/km)
  • BMW X5: 5,8 (0,462 g/km)
  • Opel Mokka: 6,0 (0,477 g/km)
  • Volvo XC90: 6,2 (0,498 g/km)
  • Fiat 500X: 10,6 (0,845 g/km)
  • Audi Q3: 4,6 (0,864 g/km) (kerrointa verrattiin Euro 5-normin mukaiseen rajaan)
  • Ford Mondeo: 1,6 (0,096 g/km)

AMS:n testissä kertoimen 2,1 alle jäi siis vain VW Golf. Mercedes ja Mazda pysyttelivät vielä kohtuullisissa rajoissa, mutta BMW:n, Opelin ja etenkin Volvon tulokset olivat pettymyksiä.

Ylivoimaisesti huonoiten testissä pärjäsi Fiat 500X, joka päästi typenoksideja AMS:n ekolenkillä peräti yli 10-kertaisesti yli Euro 6-rajan. Tulos on sikäli myös hälyttävä, että moottori oli yksi testin pienimpiä, eikä autokaan ole yhtä iso kuin Volvon ja BMW:n katumaasturit.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

AMS mittasi myös VW:n päästöskandaalissa huijausohjelman takia kiinni jääneen Audi Q3:n Euro 5 TDI-moottorin typenoksidipäästöjä. Moottori ylitti oman raja-arvonsa vain 4,6-kertaisesti, mutta päästöiltään auto oli mittausten suurin.

Mittaukset suoritettiin AMS:n omalla kulutuslenkillä käyttäen taloudellisinta mahdollisinta ajotapaa. Saksalaislehden kulutuslenkki sisältää kaupunki-, maantie- sekä moottoritieajoa.

AMS hyödynsi mittauksissa riippumattoman, päästömittauksiin erikoistuneen Emission Analytics -yrityksen mittauslaitteita ja osaamista. Yritys on testannut aiemmin tuhansia autoja sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa.

Tässä kohdin on hyvä muistaa, että kaikki mitatut auto ovat läpäisseet Euro 6-normin mukaiset testit laboratoriossa, eikä kyse ole huijausohjelmista minkään merkin kohdalla. AMS kuitenkin nostaa esiin kysymyksen, että kuinka esimerkiksi Fiat on läpäissyt laboratoriotestit, jos todellisessa ajossa mallin päästöt ovat yli 10-kertaiset.

Testitulos osoittaa, että monilla automerkeillä on vielä paljon tekemistä, jotta he saavuttavat tavallisessa arkiajossa nykyistä alemmat NOx-päästöt. Mielenkiintoista on myös, kuinka VW pärjäsi testissä ylivoimaisesti parhaiten. Saksalaismerkillä on siis nykyään osaamista puhtaiden dieseleiden rakentamiseen, vaikka yritys rypee parhaillaan pahassa kriisissä.

Lähde: Auto Motor und Sport nro 25/2015

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.