Saksan halvin Lamborghini löytyy pikkukylän ladosta

19.09.2013 | Marcus Peters / AMS
Saksan halvin Lamborghini löytyy pikkukylän ladosta

Kun internetin salaperäiseen maailmaan uppoutuu liian pitkäksi aikaa ja antaa omien haaveiden ja mielikuvien laukata villisti, saattaa lopulta törmätä halpaan ja hyvin eksoottiseen autoon. Pienestä eteläsaksalaisesta kylästä löytyi Saksan halvin Lamborghini. Se maksaa vain 4 900 euroa ja seisoo pienen pihan perällä.

Tietenkin aloitettaessa hakuja mielessä oli perinteisempi eksoottinen italialainen nelipyöräinen, mutta hakukoneet eivät aina ymmärrä henkilökohtaisen mielenkiinnon ja budjetin tasapainoa, joten hakutulokseksi tuli traktori, jonka on valmistanut Lamborghini. Pitäähän sitä kuitenkin mennä heti koeajamaan.

Jännitys kohoaa, kun sivutoimenaan traktoria myyvä henkilö esittelee myyntikappalettaan. Naapurin lato on erittäin fiksu paikka säilyttää kyseistä traktoria, sillä eihän kukaan varas Lamborghinia sieltä etsisi. Kun ladon ovi avautuu, aurinko valaisee traktorin valkoista ja patinoitunutta perää. Toisin ilmaistuna se on alkuperäisessä kunnossa, kuten keräilijät haluaisivat sen olevankin.

Käyttöohjekirja on tallella ja sen perustella on helppo tarkastaa traktorin aikaisempi omistajahistoria. Myynti-ilmoituksessa sen kehuskeltiin olevan erittäin hyvä investointi, jonka voisi museorekisteröidä.

Porschesta Lamborghiniin

Ja eikun kapuamaan kuskinpaikalle, mikä monimutkaisuudessaan vastaa siipioviseen autoon kiipeämistä. Jalkojen asettelu on tehtävä oikeassa järjestyksessä, jotta ei mene solmuun itsensä kanssa.

Tällä välin kolmisylinterinen on kerinnyt jo lämmetä, sen jälkeen kun se herätettiin talviunilta. Alun pienen yskimisen ja pikimustien pakokaasupilvien jälkeen Lamborghinin 2,8-litrainen puksuttaakin jo rauhallisesti.

Viimeisinä vuosina traktoria ei ole käytetty, kuin pari kertaa.

”Aikaisemmin minulla oli käytössä Porsche, mutta Lamborghinissa oli enemmän tehoa ja sillä pääsi kovempaa”, naureskelee myyjä. Porschella tarkoitetaan myös traktoria.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Joudun nyt myymään traktorin, koska se vain seisoo nurkissa”, myyjä jatkaa.

Liikkeelle kakkosella

Se, että italialaiset mallit ovat tehokkaampia, ei ole nykyään yllätys. Onhan samalla merkillä perinteitä sekä urheiluautojen että lämmittimien valmistajana. Pahansuiset kilpailijat, kuten Enzo Ferrari, ovat sanoneet, että Ferruccio Lamborghini osasi rakentaa parempia maatalouskoneita kuin autoja.

Mielenkiintoinen knoppitieto on se, että merkin traktorit olivat jo 70- ja 80-luvuilla haluttuja, mutta kalliita. Katukäyttöisiin sisaruksiin nähden yhteisiä tekijöitä löytyy myös ajettavuudesta, sillä Lamborghinit vaativat kuljettajalta paljon. Ratti on epäergonomisesti vaaka-asennossa, polkimet vaativat treenattuja pohkeita ja ratissa ei ole ohjaustehostinta.

Myyjä suosittelee lähtemään liikkeelle kakkosella, koska ensimmäinen vaihde on suunniteltu vain ryömimiseen. Lamborghini R 503 lähtee liikkeelle – kytkimen liike on identtinen saman merkin urheiluautojen kanssa kahdeksankymmentäluvulta.

Vaihteiston kaavio on mielenkiintoinen – ykkönen ja kakkonen alhaalla, nelonen ja kolmonen ylhäällä. Tuuli puhaltaa kasvoille ja ajossa on aitoa avoautotunnelmaa, sillä kattoa ja sivuovia ei ole.

Koeajon seuraava vaihe: slalom hedelmäpuiden läpi. Puut ovat lähellä toisiaan, joten vaaditaan nopeaa ohjausta. Märän niityn pito-ominaisuudet ovat heikot, joten lähes täysin profiilittomat eturenkaat saavat traktorin voimakkaaseen aliohjaukseen.

Päässä juolahtaa ajatus, josko traktorin saisi mojovaan sladiin, mutta päätän olla toteuttamatta ideaa, sillä historian saatossa tiedetään useita kumolleen menneitä traktoreita. Tämän yksilön kannalta se olisi harmi – onhan se Saksan halvin Lamborghini.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.