Saksan kaupungit kieltämässä miljoonat dieselautot – suuret vaikutukset jopa Suomen automarkkinoihin?

11.04.2016 | Max Lange
Saksan kaupungit kieltämässä miljoonat dieselautot – suuret vaikutukset jopa Suomen automarkkinoihin?

Saksalaiset kaupungit ovat saamassa käyttöönsä lailliset välineet, joille ne voivat kieltää dieselautoilun alueellaan, kertoo Automotive News Europe. Muutoksella on potentiaalisesti massiiviset vaikutukset dieselautoihin.

Angela Merkelin hallinto Saksassa on aikeissa poistaa laillisen epäselvyyden, jonka takia kaupunkien pormestarit ja hallitukset eivät ole uskaltaneet kieltää dieselautoja kaduiltaan, kertoo Saksan ympäristöministeri Jochen Flasbarth.

Flasbarthin mukaan ongelmana ovat dieseleiden korkeat typpioksidipäästöt, jotka ovat todellisuudessa tuntuvasti suuremmat kuin autonvalmistajien ilmoittamat lukemat. Dieseleiden kieltäminen on välttämätöntä, ennen kuin sähköautot ovat tarpeeksi yleisiä, toteaa Flasbarth.

Dieseleiden tuottamat pienhiukkaset tappavat Euroopan ympäristöviraston mukaan Saksassa vuosittain noin 10 000 ihmistä. Käytännössä Flasbarthin mukaan kielto tarkoittaisi sitä, että kaupungit voisivat kieltää tietyillä alueillaan autot, jotka eivät täytä Euro 6 -normia.

Kyse on valtavasta määrästä dieselautoja, sillä Euro 6 tuli pakolliseksi dieselautoissa vasta vuonna 2015. Saksassa vasta kolmannes 14 miljoonasta dieselautoista täytti vuonna 2015 Euro 6 -standardin, kertoo Automotive News Europe.

Kiellon vaikutukset autoteollisuuteen sekä Saksan automarkkinoihin olisivat erittäin mittavat. Saksalaisten automerkkien myynnistä monilla dieseleiden osuus on yli 50 prosenttia. Automerkit ovat käyttäneet myös miljardeja puhtaampien dieseleiden kehitystyöhön.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaikutukset Suomessa

Kiellon astuessa voimaan potentiaalisesti miljoonia dieselkäyttöisiä saksalaisautoja jää ylimääräisiksi, jos töissä käyvät ihmiset eivät pääse niillä töihin kaupunkeihin. Tämä luultavasti myös romahduttaisi dieselautojen hinnat, koska ne olisivat hyödyttömiä koko maassa.

Suomalaiselle dieselauton ostajalle Saksassa olisi siis potentiaalisesti tarjolla valtava määrä halpoja ylimääräiseksi jääneitä dieselautoja, mikä luultavasti lisäisi niiden tuontimääriä tuntuvasti. Saksan NOx-päästöongelma siirtyisi siis potentiaalisesti Suomeen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.