Selvitys: Autonvalmistajat maksavat miljardeja toiminnoista, joita kukaan ei käytä

26.08.2015 | Max Lange
Selvitys: Autonvalmistajat maksavat miljardeja toiminnoista, joita kukaan ei käytä

Analytiikkayhtiö JD Power on selvittänyt, mitä teknologioita autonomistajat käyttävät ja mitä eivät. Tulos kertoo, että monet auton toiminnoista jäävät koskaan käyttämättä.

JD Powerin vuosittainen 2015 Driver Interactive Vehicle Experience (DrIVE) -selvitys kertoo, että yhdysvaltalaisista uusien autojen ostajista 20 prosenttia käyttää alle puolista autoon asennetuista toiminnoista.

Esimerkiksi autoon asennettua wifi-tukiasemaa käyttivät vain 38 prosenttia ihmisistä, joilla oli sellainen toiminto autossaan. 35 prosenttia uuden auton omistajista kertovat, että eivät hyödynnä auton automatisoituja parkkeeraustoimintoja lainkaan, vaan pysäköivät autonsa mieluummin itse.

Ehkä yllättävin löytö selvityksessä oli, että tuulilasiin heijastavaa Head-Up-näyttöä ei hyödynnetä, vaan jopa kolmannes kytkee sen kokonaan pois päältä. Myös autojen multimediajärjestelmien applikaatiot eivät herätä innostusta monissa.

Mitä nuorempi ostaja autolle oli kyseessä, sitä skeptisemmin he suhtautuivat auton viihde- ja verkko-ominaisuuksiin, kerrotaan Caradvicessa. He käyttävät mieluummin älypuhelintansa tai tablettiansa, joiden käyttölogiikan he tuntevat, kuin auton applikaatioita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autojen toimintojen hahmottamisessa erityisen tärkeää selvityksen mukaan oli, että auton myyjä opasti eri toimintojen käytön auton luovutusvaiheessa. Jos tätä opastusta ei tehty, ominaisuuksien hyödyntäminen jäi mitä luultavimmin tekemättä.

Tämä kaikki aiheuttaa miljoonien tappiot sekä autonvalmistajille että turhana rahanmenona auton ostajille.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.