Selvitys: Maailman arvokkaimmat autobrändit – listalla yllätysnousija

21.05.2014 | TL-verkkotoimitus
Selvitys: Maailman arvokkaimmat autobrändit – listalla yllätysnousija

Toyota säilytti tänä vuonna paikkansa maailman arvokkaimpana autobrändinä.

Japanilaismerkki on ollut automerkkien ykkönen seitsemästi viimeisen yhdeksän vuoden aikana jolloin tutkimusfirma Millward Brownin BrandZ Top 100 -selvitys on tehty. Kakkoseksi se jäi vuosina 2010 ja 2012, kertoo Automotive News Europe.

Millward Brown arvioi Toyotan brändin arvoksi 29,6 miljardia dollaria eli noin 21,6 miljardia euroa. Koko sadan brändin listalla merkki on sijalla 26.

Toiseksi parhaiten automerkeistä pärjäsi BMW, joka sijoittui sijalle 32. Saksalaismerkin arvoksi arvioitiin 25,7 miljardia dollaria (noin 18,8 miljardia euroa).

Kolmanneksi paras automerkki on saksalainen Mercedes (arvo 21,5 miljardia dollaria) ja neljäs japanilainen Honda (arvo 14,1 miljardia dollaria).

Automerkkien sijalta viisi löytyy varsinainen supernousija. Amerikkalainen Ford paransi sijoitustaan vuodelta 2013 kaikkien brändien joukossa jopa 56 pykälää. Merkin brändiarvoksi arvioidaan nyt 11,8 miljardia dollaria (noin 8,6 miljardia euroa).

Automerkkien top 10 arvokkaimmat brändit 2014:

arvo dollareissa / (sijoitus kaikkien brändien joukossa) / muutos vuodesta 2013

1. Toyota $29.6 – (26) +21

2. BMW $25.7 – (32) +7

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

3. Mercedes $21.5 – (42) +20

4. Honda $14.1 – (70) +14

5. Ford $11.8 – (84) +56

6. Nissan $11.1 – (90) +9

7. Volkswagen $8.4 – (ei sadan joukossa) -4

8. Audi $7.1 – (ei sadan joukossa) +27

9. Chevrolet $4.9 – ei mukana viime vuonna

10. Hyundai $4.6 – (ei sadan joukossa) +15

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.