Seuraavan sukupolven BMW 3-sarja voi muuttua radikaalistikin nykyisestä

02.11.2015 | Max Lange
Seuraavan sukupolven BMW 3-sarja voi muuttua radikaalistikin nykyisestä

Saksalainen Autobild kirjoittaa, että tuleva 3-sarjan BMW voi erota nykyisestä huomattavasti. Uusi kolmonen tulee myyntiin näillä näkymin vuonna 2018.

3-sarjan BMW on baijerilaismerkin tärkein malli myynnillisesti ja myös imagollisesti. Harva auto määrittää luokkaansa yhtä selkeästi kuin 3-sarja. Audin ja Mercedesin kanssa kilpaileminen pakottaa autojen olevan myös todella hyviä.

Seuraavan sukupolven 3-sarjan mallitunnukseksi tulee G20. Aikaisempaa rohkeammalle muutokselle taustaa antaa äskettäin uudistuneen 7-sarjan konservatiivinen uudistuminen. BMW:n lippulaiva avasi merkin johtajien silmät, sillä uuden mallin on myös näytettävä uudelta.

Uudistuneessa 7-sarjassa on valtavasti uuttaa teknikkaa ja innovaatioita, mutta ulkoisesti malli ei eroa paljoakaan edeltäjästään. Siksi tulevan kolmosen muotoiluun aiotaan ottaa nykyistä rohkeampi asenne.

Autobildin mukaan 3-sarjan lopullinen design lyödään lukkoon vielä vuoden 2015 marraskuussa. Koko 3-sarjan mallisarjaan vaikuttavat myös entistä vahvemmin BMW:n muut mallit. 1-sarja on pian muuttumassa etuvetoiseksi. 2-sarja on takavetoinen ja lähenee kooltaan 3-sarjaa.

Farkkukorinen 3-sarja saa luvan vielä jatkaa mallistossa, mutta kyseisen korimallin kysyntä on vähenemään päin, koska BMW:llä on nykyään myös muita tilavia malleja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi kolmonen perustuu BMW:n tuoreelle modulaariselle takavetorakenteelle, jonka ensimmäinen malli oli 7-sarja. Pohjarakenteen etuna on suuri muokattavuus, jonka takia siinä voi hyödyntää erilaisia valmistusmateriaaleja sekä voimalinjaratkaisuja.

Samalle pohjalevylle aiotaa rakentaa perinteisiä polttomoottorimalleja, erilaisia hybridejä, täyssähkömalleja sekä jopa polttokennomalleja. Etu- ja taka-akseleiden väliin on tulossa tasainen tallennusmoduuli, johon BMW aikoo sijoittaa sähkömallien akuston. Samainen rakenne on jo pitkään ollut mm. Teslassa.

Saksalaislehden mukaan vuoden 2018 julkistuksen yhteydessä 3-sarjaan tuodaan ensimmäiset kehittyneemmät pistokehybridimallit sekä muut polttomoottoria tukevat  sähköistysratkaisut. Täyssähkö- ja polttokennoversiot ovat luvassa vuoden 2020 jälkeen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.