Sisäkuvat nähtiin viime viikolla – nyt esittelyssä luksus-Volvon täysin uusi käyttöliittymä

03.06.2014 | TL-verkkotoimitus
Sisäkuvat nähtiin viime viikolla – nyt esittelyssä luksus-Volvon täysin uusi käyttöliittymä

Myöhemmin tänä vuonna paljastettavan täysin uuden Volvo XC90 -mallin suunnittelijat ja insinöörit ovat valmistajan mukaan määritelleet uudelleen tavan, jolla kuljettajat käyttävät autoa.

Tavallisista painikkeista on luovuttu, ja niiden tilalla toimivat suuri taulutietokonemainen kosketusnäyttö, tuulilasinäyttö ja ohjauspyörän peukalosäätimet.

Lopputulos on Volvon mukaan "markkinoiden nykyaikaisin ohjausjärjestelmä, jota on todella helppo käyttää". Ratkaisu mahdollistaa sen, että kuljettajat voivat pitää katseensa mahdollisimman paljon maantiessä ja samalla käyttää järjestelmää. Lisäksi ratkaisu hyödyntää myös auton sisätiloja tehokkaammin ja tarjoaa monia lisäominaisuuksia, kuten integroituja pilvipohjaisia sovelluksia musiikin suoratoistoa ja muita palveluja varten. Tarjolla on esimerkiksi integroitu Park and Pay -sovellus ja mahdollisuus käyttää Apple iOS -laitteita kosketusnäytön kautta.

Monissa autoissa käytettävä tyypillinen toimintojen ohjausjärjestelmä voi sisältää yli 30 painiketta, jotka on ripoteltu eri puolille kojetaulua, mikä tekee niiden käytöstä haastavampaa ja saattaa häiritä kuljettajan keskittymistä. Volvo ei ole näkemyksenä kanssa kuitenkaan yksin, sillä muun muassa Peugeot 308:ssa suurin osa toiminnoista hoidetaan kosketusnäytön kautta.

Vaistonvaraista ymmärrystä

Volvon uusi, myös Suomen kielellä toimiva, käyttöliittymä on osa Sensus-konseptia, ja se sisältää uuden kosketusnäyttölaitteiston ja -ohjelmiston.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tämä antaa kuljettajalle mahdollisuuden oppia ymmärtämään vaistonvaraisesti, kuinka järjestelmä toimii, missä säätimet sijaitsevat ja kuinka niitä käytetään.

Kosketusnäyttö korvaa perinteiset keskikonsolin painikkeet ja säätimet yhdellä sulavalla ohjauspaneelilla. Keskuspaneeli toimii vuorovaikutuksessa kuljettajan edessä olevan mukautuvan digitaalimittariston kanssa, ja tärkeät tiedot heijastetaan tuulilasin alareunan näyttöön. Käyttöliittymä sisältää myös ohjauspyörän peukalosäätimet ja huippuluokan ääniohjaustekniikan.

"Sulava vuorovaikutus ilman häiriötekijöitä on ollut suunnittelijoidemme ja insinööriemme ohjenuora. Auton ohjausjärjestelmä on kehitetty siten, että kuljettaja voi pitää mahdollisimman paljon katseensa maantiessä ja kätensä ohjauspyörässä", sanoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

Uudistuvan XC90:n ensikuvat sisätiloista julkaistiin viime viikolla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.