Skoda Octavia – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 3/10

07.11.2013 | Jussi Saarinen
Skoda Octavia – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 3/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

Skoda Octavia siirsi itäauton historian lehdille.

Suuri ja mahtava VW-konserni liitti Skodan leiriinsä vuonna 1991. Tsekkimerkin mallisto eli kuitenkin vielä muutaman vuoden ajan vanhassa moodissa. Kommunistivallan alla suunniteltu ja valmistettu Favorit jalostettiin Feliciaksi, mutta tämäkään temppu ei vielä nostanut Skodaa länsiautojen tasolle.

Vuonna 1997 uudet tuulet lähtivät todella puhaltamaan, kun uusi Octavia esiteltiin. Kyseessä oli Skodan ensimmäinen Volkswagen-peräinen malli, joka toi tsekkiläiset täysin uuteen kilpailuryhmään. Octavia – jossa vain nimi oli napattu hamasta menneisyydestä – perustui läheisesti VW Golfiin, mutta pidemmällä peräylityksellä oli luotu illuusio selvästi suuremmasta autosta.

Kaikkein hämmästyttävintä oli kuitenkin viimeistelyn taso. Itäautoajasta ei ollut enää jäljellä edes hajua. Vaikka mm. kojelautanäkymä oli askeettisempi kuin VW-sisarissa, nippelit ja nappelit istuivat paikallaan kuin parhaissa länsiautoissa. Myös maalipinta kesti kriittisenkin tarkastelun.

Muutkin ominaisuudet täyttivät odotukset. Takalasin yläreunasta avautunut takaluukku tarjosi näkymän todella huiman kokoiseen tavaratilaan, sisätilat sopivat perhekäyttöön ja ajettavuus oli tanakkaa VW-tasoa. Hintakin oli varustelutasoon nähden edullinen.

Kulttuurishokki oli kaiken kaikkiaan huima, etenkin kun muistellaan, miten muille, ennen niin suosituille itäautomerkeille oli tuossa vaiheessa käynyt. Wartburg oli kuollut ja kuopattu, Polonez ja Moskvitsh olivat Suomessa muisto vain ja Ladankin lähtölaskenta oli jo kiivaassa käynnissä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaikesta huolimatta kesti vielä muutamia vuosia, ennen kuin Skoda sai karistettua viimeisetkin itäautomaineen rippeet hartioiltaan. Vanhoillisimmat autoilijat – niin iäkkäät kuin nuoremmatkin – suosivat pitkään VW-tuotteita Skodan sijaan, mikä tuntuu nykypäivänä jo aika luulosairaalta toiminnalta.

Mikä jäi ulkopuolelle?

Vuoden Auto Suomessa 1998 -tittelillä palkitun Octavian (31 pistettä) taakse sijoittuivat mm. Renault Mégane Scénic (22 p.), Mercedes-Benz A (15 p.), Citroën Berlingo (12 p.) ja Ford Ka (10 p.). Näistä värikkäistä uutuuksista nimenomaan Scénic nousee jälkikäteen arvioituna ylitse muiden. Renault oli profiloitunut tila-autojen eurooppalaiseksi pioneeriksi jo 80-luvun Espacella, ja Scénic toi saman konseptin pienempään luokkaan. Muut pystyivät tähän vasta vuosia myöhemmin.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.