Skoda Rapid vai Seat Toledo?

31.12.2012 | Jorma Viitanen
Skoda Rapid vai Seat Toledo?

Skoda esittelee Rapidin ja Seat Toledon tammikuun puolivälissä. Autot ovat hyvin samanlaisia, eikä ihme, valmistetaanhan ne samassa tehtaassa Tsekissä. Pelataanko nyt nollasummapeliä, vai saavatko molemmat lisää uusia ostajia ja markkinaosuutta?

Sisarukset  taistelevat samoista ostajista?

Seat hakee uuden Toledon avulla lisää markkinaosuutta ja myyntiä. Syytä onkin, sillä Seat on viime vuosina ollut Volkswagen-konsernin murheenkryyni. Myyntiä pitää saada ehdottomasti lisää.

Nyt Seatin omistajakonserni  katsoo, mihin Seatin myyntiverkosto todellisuudessa kykenee. Toledot valmistetaan Tsekissä, samalla linjalla kuin Skodan Rapidit. Laadullisesti autot ovat samanlaisia, joten vertailutilanne mallisarjojen myynnin välillä on aito. Valmistuskustannuksissa ei ole eroja, eikä kuljetuskustannuksissa jälleenmyyjien myymälöihin.

Kestääkö brändin haluttavuus hintaeron?

Hinnoissa Rapid ja Toledo eivät kuitenkaan ole aivan samalla viivalla. Halvemman, eli Toledon saa Suomessa 16 805 eurolla (alkaen hinta). Miltei samanlaisen auton saa niin halutessaan myös Skodana. Mutta Rapidista pitää maksaa 930 euroa enemmän. Autoissa on sama 1,2 –litrainen TSI moottori.

Rapid-malliston huipulla on 1.4-litrainen TSI Elegance- varustetasoisena. Autoveroineen auto maksaa bensiinikäyttöisenä  25 158 euroa. Mutta saa auton halvemmallakin, jos Seatin brändi riittää.

Seatilla on vain kaksi varustelutasoa, joten vertailukohdaksi on otettava niistä parempi eli Style. Jos sen vaihtoehtona on Rapid 1.4 TSI (kumpikin DSG-vaihteistolla) Ambition-varusteisena, Seatin hintaero Skodaan verrattuna on 1 762 euroa. Ero on suurempi, jos Toledon Styleä verrataan Elegance-varusteiseen Rapidiin.

1.6-litraisella TDI-moottorilla Rapid Elegance maksaa 25 196 euroa. 19 190 euroa riittää Toledon samalla moottorilla varustetun dieselin hankkimiseen. Varustelussa on kuitenkin jo huomattava ero.

Ratkaiseva ottelu 1,2-litraisten luokassa

Hyvin todennäköisesti sisarparin ottelu käydään 1,2 –litraisten kesken. Saattaa käydä niin, että osa Skoda Rapidista kiinnostuneista siirtyy Seat Toledon ostajiksi. Näin ainakin tapahtui silloin, kun elettiin vielä markka-aikaa. Silloin kysyntäsiirtymiin hyvin samankaltaisten autojen välillä riitti 500 markkaa. Nyt hintaero on paljon suurempi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mutta useimmat uutta autoa ostavat tekevät kuitenkin vaihtokaupan. Osana kauppahintaa tarjotaan myyjälle aikaisempi auto.

Seat on merkkinä vähemmän haluttava kuin Skoda. Niinpä Skoda-kauppiaat pohtivat tarkoin, mikä on hyvityshinta silloin, kun ostaja tarjoaa heille vaihdossa Seatia. Tuskinpa he ryhtyvät kaventamaan Rapidin ja Toledon hintaeroa hyvittämällä käytetystä Seatista markkinahintatasoa enemmän. Syy on selvä. AInakikaan oitis nuo käytetyt Seatit eivät lähde yhtä liukkaasti vaihtoautomyymälästä kuin Skodat.

On jännittävää nähdä, kumpi vuoden 2013 lopussa on myynyt autoja enemmän Suomessa. Kumpikin auto on ensimmäistä kertaa automyymälöissä nähtävänä tammikuun puolivälissä.

Skoda Octavialla ajavat jäävät odottamaan

Skoda Octavialla ajavat ovat varmasti hieman ihmeissään.  Osa heistä voisi siirtyä Octaviasta Rapidiin, sillä ainakaan tavaratiloiltaan (550 litraa)  Rapid ei häviä Octavialle.

Mutta Octavian omistajat ovat hyvin selvillä siitä, että parin kolmen kuukauden kuluttua tarjolle tulevat uudet Octaviat. Niitä valmistetaan jo tehtaalla. Ja luultavasti Octavian omistajat ovat selvillä siitä, että uusi Octavia on suurempi kooltaan kuin Rapid.

Jotta Skoda voisi Octavialla kilpailla Suomen eniten myydyn automallin tittelistä, uuden Octavian hinta ei voi olla kaukana esimerkiksi Nissan Qashqain nykyisestä hinnasta. Sen halvin malliversio maksaa  22 196 euroa. Halvin Skoda Octavia on 1,2 –litrainen TSI farmari. Se maksaa  vuoden 2012 viimeisenä päivänä 21 817 euroa.

Jos Skoda haluaa säilyttää markkina-asemansa ja kasvattaa osuuttaan merkkinä, uuden Octavian hinta ei saisi juurikaan nousta nykytasolta.

Valmistajalle ei nollasummapeli riitä

Taitaa olla niin, että Volkswagen-konserni seuraa Seatin myyntilukujen lisäksi sitä, miten läntisen Euroopan suurimman menestyksen tehnyt Suomen Skoda-verkosto kasvattaa myyntiään vuonna 2013. Ei Euroopan suurin valmistaja tyydy nollasummapeliin. Tavoitteena on maailman suurimman valmistajan asema muutamien vuosien päästä. Suomalaisten Skoda ja Seat-myyjien on tuotava kortensa kekoon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.