Skoda Superb oli tämän kesän somehitti – löi Mercedeksen mennen tullen

10.08.2015 | Max Lange
Skoda Superb oli tämän kesän somehitti – löi Mercedeksen mennen tullen

TNS:n tekemän seurantakyselyn mukaan Skoda Superbin julkistus oli Euroopassa kesän eniten verkossa pöhinää aiheuttanut autojulkistus.

Kyselyn mukaan Superbin julkistus aiheutti paljon enemmän kommentointia ja pöhinää sosiaalisessa mediassa kuin Mercedeksen kesällä esittelemät katumaasturiuutuudet GLE ja GLC.

Superbin menestyksen taustalla on tehokas, digitaalisille vaikuttajille kohdistettu mainonta. Heille tarjottiin mahdollisuuksia koeajaa Superbia ennen auton julkistusta, jotta sana leviäisi paremmin sosiaalisessa mediassa.

Mercedes-Benz oli kyselyn toisella sijalla GLE-katumaasturillaan. GLE:n menestystä avitti auton näkyminen Jurassic World-elokuvan trailerissa, mikä takasi suuren levikin verkossa lyhyessä ajassa.

Kolmannella sijalla somenäkyvyydessä Euroopassa oli Renault Kadjar, joka onnistui monipuolisessa mainonnassaan. Kadjarista esitettiin mainoksia, joissa nuoret miehet harrastivat aktiviteetteja, kuten melontaa, riippuliitoa ja nuorallakävelyä.

TNS keräsi kyselyn tulokset erilaisista blogeista, foorumeilta ja sosiaalisesta mediasta.  TNS kutsuu niitä 3000:ksi autoteollisuuden ”digitaaliseksi vaikuttajaksi”, jotka sijaitsevat Saksassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa.

Vaikuttajat valittiin joukkiosta, jotka tekivät olennaista autoihin liittyvää sisältöä, ovat aktiivisia kommentoijia tai omaavat paljon vaikutusvaltaa sosiaalisessa mediassa, kertoo Automotive News Europe.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

TNS:n Remy Pothet toteaa, että verkkokeskusteluihin vaikuttaminen tulisi olla jatkossa tärkeä osa uuden automallin markkinointia. Skoda onnistui Superbin kanssa nimenomaan juuri verkossa.

Verkossa eniten pöhisseet uudet automallit:

  1. Skoda Superb 8.1
  2. Mercedes-Benz GLE 5.9
  3. Renault Kadjar 5.8
  4. Renault Espace 4.8
  5. Mercedes-Benz GLC 4.6

Lähde: TNS

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.