Ssangyongin toinen tuleminen – "hinnoittelumme erittäin aggressiivista"

20.01.2015 | Timo Nurmi
Ssangyongin toinen tuleminen – "hinnoittelumme erittäin aggressiivista"

Mennään aluksi ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin. Tuolloin Mazdan maahantuojana tunnetun Haka-Auton tarjonnassa oli – kyllä, Ssangyong.

Tämän jo vuonna 1954 toimintansa aloittaneen ja vanhimman korealaisen autotehtaan tarina ei kuitenkaan saanut tuolloin Suomessa kunnolla tuulta purjeisiinsa. Tuontiohjelman muodostanutta Musso-maasturia moitittiin alitehoiseksi, eikä tuotteella muutenkaan ollut erityisiä valttikortteja.

Nyt niin valmistaja kuin maahantuojakin ponnistavat uudelta pohjalta. Ssangyong siirtyi vuonna 2011 intialaisen monialayrityksen Mahindra & Mahindran omistukseen, ja maahantuontiyhtiönä on Daciaa, Hyundaita, Isuzua, Renaultia sekä Suzukia jo aiemmin Suomeen tuonut italialaisomisteinen Bassadone Automotive Nordic. Tehdas on edelleen Koreassa, josta siis kaikki maahan tuotavat autot saapuvat.

Toimitusjohtaja Antti Ruhanen, miten päädyitte maahantuontipäätöksen tekemiseen?

– Olemme neuvotelleet Ssangyongin kanssa jo vuosia, ja nyt löysimme yhteisen sävelen. Lisäksi asiaa helpotti, että Bassadone on ollut yhteistyössä merkin kanssa muilla markkina-alueilla.

Millä vahvuuksilla tämä toinen yritys onnistuu paremmin kuin ensimmäinen?

– Ssangyongin mallisto on uudistunut täysin tuon edellisen Suomessa olon jälkeen. Aloitamme kahdella mallilla, jotka ovat SUV-tyyppisiä eli maasturihenkisiä. Korando on C-segmentin auto, Rexton W suunnilleen Toyota Land Cruiserin kokoinen. Myöhemmin tuleva uutuusmalli on vähän näitä kahta pienempi.

Uuden mallin tunkeutuminen markkinoille on aina haastavaa. Te olette ilmoittaneet alkaneen vuoden tavoitteeksenne yhteensä noin 1 500 myytyä autoa Suomessa ja Baltiassa. Aiotteko kilpailla hinnalla?

– Kyseessä ei ole halpatuote, mutta hinnoittelumme on silti erittäin aggressiivista. Pyrimme hinnoittelemaan automme 10–15 prosenttia kilpailijoita halvemmaksi. Lisäksi Ssangyongin etuna on pitkä viiden vuoden takuu ilman km-rajoitusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suomessa on tällä hetkellä rekisterissä noin 150 Ssangyongia, jotka ovat lähinnä parisenkymmentä vuotta sitten maahan tuotuja Mussoja ja joitakin uudempia yksittäistuotuja yksilöitä. Omalla merkillä nyt ajavien autoilijoiden lähestyminen ei siis riittäne kovin kiivaaseen myyntiin?

– Lähestymme ilman muuta laajaa asiakaskuntaa. SUV-autoluokkahan on jo sinällään voimakkaassa kasvussa, ja haemme kyllä aktiivisesti asiakkaita kaikilta muilta merkeiltä.

Millainen myynti- ja huoltoverkosto Ssangyongille rakennetaan?

– Tarkoituksemme on luoda Suomeen 10–15 myyntipisteen verkosto. Huoltoverkoston pitää tietysti olla tiheämpi, ja se sisältääkin kolmisenkymmentä toimipistettä. Verkoston rakentaminen on sujunut oikein hyvin.

Ssangyongia tullaan siis myymään perinteiseen tapaan autoliikkeistä eikä supermarketeista ja muista valintamyymälöistä?

– Kyllä merkki myydään ihan tuttuun tapaan dealereiden kautta.

Tämänhetkisen tiedon mukaan Ssangyong rantautuu siis Suomeen vain SUV-tyyppisillä tuotteilla. Joko voidaan ennustaa malliston laajenevan myös muuntyyppisiin malleihin?

– Ainakaan vielä ei ole tietoa malliston laajenemisesta muihin autoluokkiin, ja arvioin, että jatkamme SUV-linjalla ainakin seuraavat kaksi vuotta. Ssangyongillahan on tosin nykymallistossaan mm. pick-up sekä tila-auto, ja käymme kyllä keskusteluja siitä, voisivatko ne liittyä tuontiohjelmaan. Mitään päätöksiä asiasta ei kuitenkaan ole.  

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.