Starttasimme Lamborghinin uusimman – esittelyssä Huracán

16.01.2014 | Jens Dralle / AMS
Starttasimme Lamborghinin uusimman – esittelyssä Huracán

Lamborghini Gallardo karjui kymmenen vuoden ajan menestyksekkäästi autojen maailmanhistoriassa, ja nyt on sen seuraajan vuoro. Istuimme jo tässä 610-heppaisessa urheiluautossa.

Se on kadonnut lopullisesti. Emme puhu kuusivaihteisesta manuaalista, jonka häviämistä olemme itkeneet jo moneen kertaan. Uudessa Lamborghini Huracánissa ei ole nyt ohjauspylvään viiksikytkimiäkään, vaan ne on korvattu ratissa olevilla napeilla. Nyt ilmoille saattaa nousta muutama poliittisesti hieman epäkorrekti, mutta urheiluauton tapauksessa ei myöskään täysin perusteeton kysymys siitä, kuinka pitkiä valoja vilkutetaan. Emme löytäneet tuota toimintoa ensi istumalta. Kaukovaloavustin hoitaa pääosan valoille kuuluvista tehtävistä, ja se määrää LED-valojen kirkkauden.

Miltä uudessa Lamborghinissa istuminen muuten tuntuu? Rehellisesti sanottuna yhtä ahtaalta kuin Gallardossa. Ne molemmat pakottavat yli 190-senttiset kuskit niska kyyryssä olevaan asentoon. Se näyttää vähän siltä kuin odottelisi läimäytystä takaraivoon. Läimäytys voi tässä tapauksessa hyvinkin käydä toteen, kun kahden matkustajan takana karjuu jälleen vapaastihengittävä V10.

Suorasuihkutteinen kone puristaa 5,2 litran iskutilavuudesta ulos 610 heppaa 8250 minuuttikierroksella (edeltäjässä oli 560 hevosvoimaa 8000 kierroksella), ja maksimivääntö on 560 newtonia 6500 kierroksen kohdalla. Se on siis 20 Nm enemmän kuin Gallardo LP560-4:ssä. Italian pojat ilmoittavat kulutukseksi 12,5 litraa 100 kilometrillä. Ai niin, uuden mallin lisänimi on loogisesti LP610-4. Lyhenne tulee sanoista longitudinal posteriore, ja se tarkoittaa moottorin sijaintia takana pitkittäin. Entäpä Huracán? Se on jälleen espanjalainen taisteluhärkä. Lamborghini kertoo mielellään enemmän tämän eläimen sukupuusta ja hyvistä puolista.

Myös ohjaamossa on paljon informaatiota, joka välitetään digitaalisesti kuskin näkökentässä olevaan 12,3 tuuman kokoiseen TFT-näyttöön. Muotoilu muistuttaa Aventadoria, mutta toisin kuin tässä superautossa, näyttöön saa myös kattavia navigointitietoja, koska keskikonsolin kuvaruutu on poistettu. Jäljelle on jäänyt ainoastaan pieni automaatti-ilmastoinnin näyttö.

Yksi doppia frazione, kiitos

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitä muuta kuskin pitää vielä tietää? Ehkä se, että vaihtovivut ovat jälleen kiinteästi ohjauspylväässä. Niillä käytetään vihdoinkin kaksoiskytkinvaihteistoa, joka on muuten italiaksi doppia frazione. Seitsemänvaihteinen laatikko ohjaa moottorin voiman sähköisesti ohjatun nelivedon kautta pyörille. Lamborghini vakuuttaa, että tämä urheiluauto syöksyy 3,2 sekunnissa nollasta sataan, mikä on puoli sekuntia vanhaa mallia nopeampi arvo. Nollasta 200:aan päästään 9,9 sekunnissa, ja huippunopeus on 325 km/h.

Negatiivisesta kiihtyvyydestä huolehtivat puolestaan hiilikuitukeraamiset jarrut. Niillä pitäisi olla positiivinen vaikutus myös auton painoon. Huracán painaa kuulemma ilman nesteitä 1422 kiloa, kun sen edeltäjän paino oli ajoon valmiina 1410 kg. Näin on päässyt käymään, vaikka Lamborghini väittää, että ”uudessa hybridirunkorakenteessa yhdistyvät johdonmukaiset kevytrakenteet ja korkean tason hiilikuituosaaminen”. Ainakin teho-painosuhteen osalta Gallardo jää taakse (2,3 on parempi kuin 2,5 kg/hv), eli joskus pelkästä tehostakin on apua.

Huracán karjahtaa hetkeksi käyntiin, ja sen soundi on kiehtova ja kuuluu edelleen koko naapurustolle. Ääni ei ole kuitenkaan enää ihan niin hurmaavasti muista välittämätön kuin Gallardossa.

Harmi vain, että studion ovi pysyy suljettuna. Muuten olisimme jo poissa ohjauspylvään viiksikytkimien tavoin.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.