Subaru Outback uudistuu – meille vasta ensi vuonna

24.04.2014 | TL-verkkotoimitus

Uudistunut viidennen sukupolven Subaru Outback paljastettiin pääsiäisenä New Yorkin autonäyttelyssä. Euroopassa uutuus esitellään vuoden 2015 puolella.

Vuonna 1995 ensiesitelty Subaru Outback saavutti viidennen sukupolven.

Subaru Legacyn nelivetoinen sisarauto uudistui päältä ja sisältä.

Suurimmat muutokset kohdistettiin neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen,  turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Vain farmariautomallina toimitettava Outback edustaa Subarun näkemystä kehittää ja valmistaa aktiivisen elämäntavan omaaville asiakkailleen nelivetoisia monitoimiautoja.

Aiempaa suurempi

Subaru Outbackin ulkomuodot noudattelevat samoja suunnitteluperiaatteita kuin tammikuussa Chicagon autonäyttelyssä esitelty Legacy-malli jo paljasti. Outbackin keulaa koristaa kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö ja ajovalojen reunoja kiertää C-kuvion muodostavat pysäköintivalot.

Uudelleen muotoillut lokasuojien levikkeet sekä vahvat kattokiskot kruunaavat kokonaisuuden. Auton takaosaa koristaa led-valotekniikalla toteutetut uudelleen muotoillut takavalot. Uusi Outback on myös edellistä mallia kevyempi. Autossa on käytetty enemmän kevyitä materiaaleja, kuten esimerkiksi konepeitossa, joka on täysalumiininen.

Uudistunut Outback on edeltäjään nähden 27 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 75 milliä korkeampi. Auton akseliväli on edelleen 2745 mm.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hieno säätöä

Parempien maasto-ominaisuuksien saavuttamiseksi Outbackin rengaskokoa on kasvatettu, sen alusta on suojattu useasta eri kohdasta ja portaattomalla Lineartronic-vaihteistolla varustetun mallin vakiovarusteeksi on liitetty Subaru Foresterista tuttu X-Mode -järjestelmä, joka helpottaa Outbackin ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode -järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

Subaru Outbackin ohjaamon ergonomiaa sekä materiaalien laatua on valmistajan mukaan parannettu. Mittariston design on uusittu, kuten myös ohjauspyörä sekä keskikonsolin keskelle asennettu uusi kosketustoiminen monitoiminäyttö.

Outbackin A-pilaria on siirretty eteenpäin, jotta matkustamoon on rakennettu lisää tilaa. Suuremman matkustamon ja ovien kapeamman rakenteen avulla myös jalka- ja olkapäätilaa on enemmän. Tausta- ja sivupeilien uusien muotojen ansiosta kuljettajan paikalta on yhä parempi näkyvyys liikenneympäristöön. Autossa on myös uuden sukupolven turvatyynyjärjestelmä.

Subaru Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä myös kaikkia muita komponentteja on hienosäädetty paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi. Esimerkiksi ohjauksen tarkkuutta on tehostettu muuttamalla sen välityssuhdetta, uudenlaiset iskunvaimentajat ovat parantaneet ajomukavuutta ja -vakautta. Korin vääntöjäykkyyttä on lisätty ja sen uuden korimuodon avulla aerodynaamista pitoa on pystytty lisäämään ja polttoainetalouteen vaikuttavaa korin ilmanvastusta on pystytty parantamaan 10,6 prosentilla.

Suomeen saapuvan malliston moottorivaihtoehdot selviävät vasta myöhemmin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.