Subaru WRX STI Suomeen toukokuussa – näyttelykuvat!

15.01.2014 | TL-verkkotoimitus

Subaru on esitellyt uuden WRX STI:n Detroitin autonäyttelyssä.

Toukokuussa Suomeen saapuva uutuus nostaa merkin mukaan nelivetoisen urheiluauton ajo-ominaisuudet uudelle tasolle.

Urheiluautojen ikonien joukkoon luettavan WRX STI:n suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,5-litran nelisylinterinen boxermoottori, joka tarjoaa 300 hevosvoiman huipputehon sekä 407 Nm maksimiväännön. Moottori täyttää tiukat Euro6-päästövaatimukset, ja se tekee WRX STI:stä Subarun suorituskykyisimmän automallin.

Jatkuvatoimisella nelivedolla varustetun WRX STI:n voimansiirrossa on 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Malli on varustettu SI-Drive -moottorinohjaus- sekä DCCD (Drivers Control Centre Differential) -järjestelmillä. SI-Drive antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita kulloiseenkin ajotilanteeseen parhaiten sopivan moottoriohjelman. Vaihtoehtoja on kolme: Intelligent, Sport ja Sport Sharp.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tehokkaan auton käsiteltävyyttä parantava DCCD yhdistää mekaanisen keskustasauspyörästön elektromagneettisesti kontrolloituun LSD (Limited Slip Differential) keskitasauspyörästöön, joka jakaa voimaa auton etu- ja taka-akselien välillä. Järjestelmä varmistaa auton vakauden kaikissa ajotilanteissa. Kuljettajalla on valittavana keskustasauspyörästöön kolme esivalittua ohjelmaa sekä manuaaliohjelma omien ajotarpeiden mukaan.

Edelliseen malliin verrattuna WRX STI:n akseliväli on kasvanut 25 mm (2650 mm) ja auton A-pilari on nyt 200 mm edempänä. Muutokset näkyvät matkustamossa väljempinä tiloina.

Uuden WRX STI:n ajo-ominaisuuksia on hiottu muun muassa Nürburgringin legendaarisella Nordschleifen moottoriradalla Saksassa, jolla rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen kellotti vuonna 2010 WRX STI:llä neliovisten tuotantoautojen uuden rataennätyksen 7 minuuttia 55 sekuntia.

Uuden WRX STI:n jousitusgeometriaa on hiottu yhä paremmaksi. Subarun kehittämä VDC (Vehicle Dynamics Control) järjestelmä auttaa kuljettajaa säilyttämään autonsa hallittavuuden kaikissa ajotilanteissa, kontrolloimalla tarvittaessa moottoritehoa sekä jarruvoimaa jokaisella neljällä pyörällä. VDC on yhtä aikaa ajonvakautus-, sutimisenesto- sekä luistonestojärjestelmä. Jotta kuljettajalta ei kokonaan viedä ajamisen iloa, hänellä on valittavana kolme eri ohjelmaa: Normal Mode, Traction Mode ja Off Mode.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.