Suomen ensimmäinen vetykäyttöinen Hyundai ix35 liikenteeseen

23.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Suomen ensimmäinen vetykäyttöinen Hyundai ix35 liikenteeseen

Hyundai Motor Finland luovutti Suomen ensimmäisen vetykäyttöisen Hyundai ix35-mallin kaasuntuottaja Woikosken käyttöön.

WOI-1 rekisteritunnuksen saaneen auton vastaanotti perheyhtiön toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

Woikoski tulee käyttämään autoa testatessaan kehittämäänsä uutta vetytankkausasemaa Suomen olosuhteissa.

Woikoski on tuottanut vetyä jo 101 vuotta, vain tuotantotavat ovat sadassa vuodessa hieman muuttuneet. Vetyä valmistetaan vedestä elektrolyysillä, höyryreformoimalla sitä maakaasusta tai biokaasusta tai hyödyntämällä esimerkiksi kemianteollisuuden eri prosesseista sivutuotteena syntyvää vetyä.

Vedyn käyttö auton polttoaineena on ymmärretty Woikoskella jo 1930-luvulla, jolloin Voikosken teillä kulki vedyn voimalla Packard vm. 1927.

Voikoskella sijaitseva uusi vetytankkausasema on Woikosken oman innovaation tulos, ja yhtiö tähtää sillä maailmanlaajuisille tankkausasemamarkkinoille.

Tankkausasema rakentuu kolmesta pääosasta: komprimointiyksiköstä, puskurivarastosta ja annosteluyksiköstä. Vety tuodaan tankkausasemalle joko muualta tuotantolaitoksilta tai valmistetaan paikanpäällä.

Helmikuussa 2014 avataan toinen tankkausasema Vuosaaren sataman lähelle Helsinkiin.

Päästöt pelkkää vesihöyryä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennoauto ja mallin tuotanto aloitettiin yhtiön Ulsanin tehtailla Koreassa vuonna 2013.

Hyundain suunnitelmissa on valmistaa 1 000 kappaleen rajoitettu määrä ix35-polttokennoautoja vuoteen 2015 mennessä.

Hyundai on toimittanut useita vetykäyttöisiä ix35-malleja Skandinaviaan, Ruotsin ja Tanskan kuntien käyttöön. ix35 Fuel Cell -autoja ovat testanneet myös Euroopan parlamentin jäsenet, komissaarit ja EU-virkailijat.

Hyundai ix35 Fuel Cellin ajettavuus ei poikkea polttomoottorilla varustetusta mallista. Vetyauton kiihtyvyys 0-100 kilometriin tunnissa vie 12,5 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h. Tankin täyttäminen vedyllä kestää reilut kolme minuuttia ja auton toimintamatka yhdellä tankkauksella on 594 kilometriä.

Täyteen tankattu ix35 Fuel Cell -auton tankki pitää sisällään 5,6 kiloa vetyä ja auton päästöt ovat puhdasta vesihöyryä.

ix35 Fuel Cell on varustettu 100 kW (136 hv) polttokennojärjestelmällä, ja autossa tarvittava vety on säilötty 700 barin paineessa tankkiin ja polttokenno muuntaa vedyn ja hapen sähköenergiaksi, joka pyörittää sähkömoottoria. Energiaa varastoidaan 24 kWh litium-polymeeri -akkuun, joka on kehitetty yhdessä korealaisen LG Chemicalsin kanssa.

Yli 95 prosenttia ix35-polttokennoautossa käytetyistä komponenteista on valmistettu korealaisella teknologialla, noin 120:n eri alihankkijan yhteistyön tuloksena.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.