Suomessa ajetaan farmarilla, jossa on bensiinimoottori, manuaalivaihteisto, vakionopeudensäädin ja lämmitettävät istuimet

02.05.2014 | TL-verkkotoimitus
Suomessa ajetaan farmarilla, jossa on bensiinimoottori, manuaalivaihteisto, vakionopeudensäädin ja lämmitettävät istuimet

Vaikka Etelä-Euroopan lämpimät maat, kuten Espanja, Italia ja Kreikka, vetävät puoleensa lämpöä rakastavia auringonpalvojia, Fordin selvitys osoittaa, että juuri noissa maissa autoon ei valita varusteeksi lasikattoa.

Ford Car Buying Trends 2014 -selvityksessä käytiin läpi 22 Euroopan maan ostokäyttäytymistä. Tulokset antavat osviittaa alueellisista trendeistä ja kansallisista eroista, ja joukossa on sekä yllätyksiä että itsestäänselvyyksiä.

Selvitys osoittaa, että valkoinen on ajanut mustan ohi suosituimpana auton värinä kaikkialla Euroopassa. Vertailussa on mukana yli 500 000 viime vuonna ostetun Ford-ajoneuvon tiedot. Viime vuosien nopeimmin kasvaneet värit ovat olleet ruskea ja oranssi.

“Kun katsotaan autonostajien erilaisia mieltymyksiä, jotkin asiat näyttävät pysyvän samoina vuodesta toiseen ja toiset muuttuvat ja kehittyvät”, kertoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe).

“Tutkimme näitä muutoksia, joista jotkin ovat varsin yllättäviä, voidaksemme palvella asiakkaitamme paremmin.”

Auringon palvontaa?

Yksi suurimmista yllätyksistä oli mieltymys lasikattoihin. Norja, joka on tunnettu lumesta eikä auringosta, on tilastokärki lasikatoissa 15 %:n osuudella. Seuraavina tulevat Ranska (11 %) ja Saksa (10 %). Aurinkoisissa maissa lasikattojen suosio on päinvastainen: Espanjassa 5 % Italiassa 3 % ja Kreikassa 2 % valitsee autoonsa lasikaton.

Kylmässä Norjassa auton ostajat haluavat Fordiinsa automaatti-ilmastoinnin (80 %), samoin Belgiassa (77 %) ja Hollannissa (71 %). Kuumassa Turkissa 96 % haluaa autoonsa manuaalisen ilmastoinnin, samoin Espanjassa (92 %). Suomessa 76 % valitsee manuaalisen ja 24 % automaatti-ilmastoinnin.

Ei liene yllätys, että Pohjoismaat loistavat tilastoissa lämmitettävien istuimien osalta. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 99 % asiakkaista haluaa autoonsa lämmitettävät istuimet. Yhtä yllätyksetöntä on se, että vähiten lämmitettäviä istuimia on Turkissa (1 %), Kreikassa (2 %) ja Espanjassa (3 %).

Kansalliset tavat tulevat vahvasti esiin siinä, missä maissa autoon halutaan tuhkakuppi ja tupakansytytin. Turkissa se on kaikissa autoissa, Kreikassa 73 %:ssa ja Espanjassakin 53 %:ssa autoista. Suomessa enää harva tupakoi autossa. Sen osoittaa myös tämä tilasto: 0,5 %:ssa on tämä varustus.

Värit ja muodot

Eurooppalaisten suosituimmat auton värit ovat valkoinen (23 %), musta (20 %) ja harmaa (17 %). Yksi näistä väreistä on suosituin kaikissa muissa maissa paitsi Irlannissa, Puolassa ja Romaniassa, joissa hopea on suosituin. Hopea on koko Euroopan kattavassa vertailussa sijalla neljä 14 %:n osuudella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Turkkilaiset ovat aivan omassa luokassaan valkoisten autojen ostajina. 55 % kaikista ostetuista Fordeista oli valkoisia. Punaisia autoja menee eniten kaupaksi Isossa-Britanniassa, sinisiä Romaniassa ja ruskeita Norjassa.

Farmarimalli on käytännöllinen valinta sekä Mondeon että Focuksen ostajille. Farmari on suosituin malli Tanskassa (86 %), Hollannissa (79 %) ja Saksassa (78 %). Viisiovisiin ovat mieltyneet erityisesti kreikkalaiset (95 %), espanjalaiset (87 %) ja britit (83 %). Suomessa farmarimallin valitsee 63 % asiakkaista ja viisiovisen 34 %. Euroopan tasolla yli puolet ostetuista autoista on viisiovisia ja 35 % farmareita. Neliovinen malli on suosituin Turkissa (84 %). Venäjällä sen valitsee 44 % ja Romaniassa 42 % ostajista.

Turvallisuus arvossaan

Fordin aktiivinen pysäköintiavustin auttaa taskupysäköinnissä. Järjestelmä käyttää antureita ja ohjausjärjestelmää ohjatessaan auton parkkiruutuun kuljettajan huolehtiessa kaasusta ja jarrusta.

Saksalaiset kuljettajat ovat valinneet tämän ominaisuuden 63 %:iin uusista autoista. Vielä useampi (74 %) valitsi Active City Stopin, joka estää hitaissa vauhdeissa tapahtuvat peräänajot. Myös sveitsiläiset (63 %), portugalilaiset (53 %) ja itävaltalaiset (50 %) valitsevat aktiivisen pysäköintiavustimen. Active City Stop oli suosittu myös Belgiassa (36 %) ja Sveitsissä (34 %).

Laaja moottoritieverkosto voisi selittää sen, miksi Sveitsissä (20 %), Hollannissa (19 %) ja Saksassa (14 %) arvostetaan ominaisuuksia, joista on hyötyä maantieajossa. Näihin ominaisuuksiin kuuluvat kuolleenkulman valvontajärjestelmä, kaistanpitoavustin ja kaistavahti. Miksi sitten Norjassa, jossa on yksi suppeimmista moottoritieverkostoista, 26 prosenttia ostajista haluaa nämä autoonsa?

Hollantilaiset kuljettajat arvostavat teknologioita, jotka helpottavat heidän elämäänsä. Siellä 85 % haluaa autoonsa vakionopeudensäätimen ja Kugan ostajista 94 % valitsi hands-free-takaluukun. Vakionopeudensäädin on suosittu myös Suomessa: se on varusteena 78 %:ssa viime vuonna myydyssä Fordissa. Norjassa suosio yltää 74 %:iin.

Vaihtelevat polttoainetoiveet

Tavanomaisen bensiini- tai dieselmoottorin valitsee autoonsa 99 % Ford-asiakkaista ja vain 1 % haluaa käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. Bensiinimoottorin valitsee 58 % eurooppalaisista.

Bensiinimoottorit ovat selvästi suosituimpia Venäjällä, jossa 97 % valitsee autonsa bensiinikoneella. Tsekin tasavallassa luku on 80 % ja Suomessa 76 %, jossa 42 % bensiinimoottoreista oli 1.0 EcoBoosteja. Dieselmoottori on puolestaan suosituin Turkissa (64 %). Seuraavina ovat Italia (63 %) ja Portugali (61 %).

Manuaalivaihteisto on edelleen automaattivaihteistoa suositumpi koko Eurooppaa tarkasteltaessa. 85 % Ford-asiakkaista valitsee manuaalivaihteiston. Hollannissa ja Irlannissa luku on niinkin korkea kuin 96 % ja Puolassa ja Kreikassa 95 %. Venäjällä, jossa automaattivaihteisto on Euroopan markkinoista suosituin, manuaalivaihteistojen osuus on kuitenkin 52 %.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.