"Suomi on autoilun johtava takapajula"

27.02.2014 | Lauri Larmela
"Suomi on autoilun johtava takapajula"

Sähköautot ovat nerokkaita laitteita, mutta ne eivät sovellu Suomen olosuhteisiin. Näin moni suomalainen ajattelee.

Myönnän auliisti, että me täällä Tuulilasissa olemme vaikuttaneet näihin mielipiteisiin kaivamalla sitkeästi esiin sähköautojen todellisia ja kuviteltuja epäkohtia.

Kun sähköautoista puhutaan, päällimmäisenä nousee aina pintaan se kuuluisa toimintasäde: "Eihän sillä pääse edes mökillä käymään". Myös talviajon pulmia on jaksettu pitää esillä: "Sehän on kuin pakastin, ei sillä voi ajaa".

Me ja muut sähköautoja kritisoineet tahot olemme olleet tietyssä mielessä aivan oikeassa. Rekisteröintitilastot todistavat tämän kiistatta. Viime vuonna Suomessa myytiin hiukan yli 100 000 uutta henkilöautoa. Niistä vain 50 oli sähköautoja.

Julkaisemme Tuulilasin numerossa 3/2014 jättimäisen Ekoautovertailun, jossa on mukana sähköautoja sekä hybridejä. Lisäksi testaamme Teslan, joka on aivan uudenlainen sähköauto.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nuo artikkelit kannattaa lukea sillä mielellä, että sähköautoissa on myös ideaa – ei pelkkiä ongelmia.

Suurimmat ongelmat taitavat löytyä loppujen lopuksi sieltä hintalapun suunnalta. Ekoautovertailumme sähköinen voittaja maksaa 40 000 euroa, ja kaikin puolin nerokas Tesla yli 100 000 euroa.

Joissakin maissa, kuten Norjassa, sähköautoilua tuetaan reilulla kädellä. Suomessa ei. Kuten olemme ennenkin todenneet, Suomi on autoilun johtava takapajula.

Tuulilasin numeron 3/2014 pääkirjoitus. Lehti ilmestyi torstaina 27.2.2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.