Suzukin uusi S-Cross haastaa Nissan Qashqain

22.09.2013 | Pasi Piironen
Suzukin uusi S-Cross haastaa Nissan Qashqain

Suzuki lähtee valloittamaan keskikokoisten katumaasturien luokkaa uudella SX4 S-Cross -mallillaan.

Maahantuojan tavoite on myydä ensi vuonna peräti 1 000 S-Crossia suomalaiselle katumaasturikansalle. Tavoitteen täyttyessä nelinumeroinen luku tarkoittaisi samalla yli 70 prosentin osuutta ensi vuoden Suzuki-myynnistä, joten uutuus-Crossover on merkittävin lanseeraus maahantuojalle moneen vuoteen.

Kunnianhimoiselta kuulostavan myyntitavoitteen saavuttaminen ei tule olemaan mikään läpihuutojuttu, sillä S-Cross taistelee samoista asiakkaista Nissan Qashqai, Opel Mokkan ja monen muun pätevän automallin kanssa.

Ankaran kilpailutilanteen lisäksi Suzukin toinen suuri haaste tulee olemaan itse tuotemerkin tunnettuuden parantaminen, sillä Suomessa Suzuki-nimi on viime vuodet assosioitunut enemmän moottoripyöriin ja perämoottoreihin kuin myyntitilastojen kärkipaikkoja kolkuttelevaan automerkkiin.

Maahantuoja aikookin panostaa uutuusmallin markkinointiin ennen näkemättömällä tarmolla. Myös jälleenmyyjäorganisaation vakuutetaan olevan valmis tulevaan haasteeseen.  Suzukilla on 34 myyntipisteen ja lähes 50 huoltokorjaamon verkosto valmiina palvelemaan uusia Suzuki-asiakkaita. 

S-Crossin lanseerauksen onnistumisen kannalta on ilahduttavaa, että itse tuote on kilpailukykyinen. Lyhyen koeajon perusteella Suzukin ominaisuudet kestävät vertailun muihin saman segmentin tuotteisiin niin ajettavuuden, tilojen kuin hinnankin suhteen. Tarkempi analyysi autosta ja sen ominaisuuksista saadaan viikolla 41, kun S-Cross saapuu toimituksen käsittelyyn viikon mittaisen koeajon merkeissä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suomessa S-Cross -mallisto sisältää kaksi etuveto- ja kolme nelivetomallia. Hinnat alkaen malli on 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustettu etuveto ja sen hinta on saatu useimpien kilpailijoiden harmiksi puristettua alle 20 000 euron. 19 998 euron hintaisen auton GL-varustelu on varsin kattava perusautoilijan tarpeisiin sisältäen mm. vakionopeudensäätimen, ilmastoinnin, sähkötoimiset lasinnostimet, keskuslukituksen sekä rengaspainetunnistimen.

Nelivetoinen bensa-S-Cross irtoaa kaupasta edullisimmillaan 24 937 eurolla. Monilevykytkimellä toteutettu AllGrip-nelivedon lisäksi viiden tuhannen euron hintaeroa etuvetoiseen selittää kattavampi GL+ -varustelu. Plussan myötä manuaali-ilmastointi muuttuu kaksialueautomaatti-ilmastoinniksi ja vanteet kevytmetallisiksi. Muita ekstroja ovat mm. mäkilähtöavustin, nahkapintainen ohjauspyörä sekä bluetooth-matkapuhelinvalmius.

Etu- ja nelivetoisen bensa-S-Crossin saa viisivaihteisen käsivaihteiston sijaan myös portaattomalla CVT-vaihteistolla varustettuna. Automaattilaatikko-optio on sidottu aina parhaaseen GLX-tasoon, joka eroaa GL +:sta kaksoisksenonajovalojen lisäksi pysäköintitutkilla sekä kylkeä vasten kääntyvillä sivupeileillä.

Etuvetoautomaatin hinta on 26 584 euroa ja nelikon 29 391 euroa. Maahantuoja on viisaasti varustanut kaikki Suomeen tulevat S-Crossit rengasrikon varalta tilapäiskäyttöön tarkoitetulla vararenkaalla paikka-ainepullon sijaan.  

Malliston ainoa dieselvaihtoehto on bensamoottorin tavoin 1,6-litrainen ja 120 hevosvoimainen, mutta maksimivääntö kirjataan 156 Nm:n sijaan jykevämmälle 320 Nm:n tasolle. Kuusivaihteisella käsivaihteistolla ja GL+ -varustellulla pakattu dieselnelikko on samalla malliston kallein vaihtoehto 29 395 euron hintapyynnillä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.