Tähtikeulan suurin katumaasturi on nyt GLS – S tuo statusta

04.11.2015 | TL-verkkotoimitus

Mercedes-Benzin katumaasturimalliston kookkain malli on uudistunut. Aiemmasta GL:stä on nyt tullut GLS.

Nimimuutos johtuu Mercedeksen uudistuneesta mallinimeämistavasta. GL-kertoo auton olevan maasturi, ja S-kertoo auton kokoluokan (vrt. S-sarja). Vaikka auton nimi onkin muuttunut, on kyse kuitenkin lähinnä faceliftatusta GL-mallista.

Sisällä varustetasoa ja laatuvaikutelmaa on haluttu nostaa lähemmäs nykyistä lippulaivaa, S-sarjaa. GLS:n matkustamossa huomio kiinnittyy uuteen mittaristoon, 3-puolaiseen nappanahkapäällysteiseen monitoimiohjauspyörään ja uuteen keskikonsoliin.

Ulkoisesti uutuuden erottaa uudesta maskista ja aiempaa aggressiivisemmasta etupuskurista. Takana uudistukset ovat maltillisempia.

GLS:stä tarjotaan neljää moottoriversiota. GLS 350 d 4Maticin voimantuotosta vastaa V6-dieselmoottori 258 hv teholla ja 620 Nm:n väännöllä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Bensiiniversioita on kaksi, joista GLS 400 4Maticin V6-kaksoisturbo tuottaa 333 hv ja 480 Nm. GLS 500 4Maticin V8-kaksoisturbomoottorin vastaavat luvut ovat 455 hv ja 700 Nm. V8-moottorin teho on kasvanut 20 hv edeltävään malliin verrattuna.

GLS-tarjonnan kärjessä on Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, jonka suoritusarvot ovat nyt 585 hv ja 760 Nm. Vääntöhuippu on käytettävissä jo 1750 r/min alkaen. AMG-versiossa on AMG Speedshift Plus 7G-Tronic –vaihteisto, muissa malleissa käytetään 9G-Tronic-automaattivaihteistoa.

Mercedes-Benz GLS:n myynti Suomessa alkaa marraskuussa. Ensimmäiset eurooppalaiset asiakkaat saavat autonsa maaliskuussa 2016.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.