Takuuehdoilla ei saa rajoittaa huoltopaikan valintaa

11.01.2008 |

Takuu saattaa olla pulmallinen markkinointikeino. Ostaja on tyytyväinen, jos hän saa lisäetuja. Takuun antajalla saattaa olla halukkuutta rajata liesäetu vain myyjän antamaan huoltopaikkaan. Tällaista kuluttajavirasto pitää kohtuuttomana ehtona. Onneksi mikään maahantuoja ei kuluttajavirastion tietojen mukaan näin tee.

Suomessa Hyundai ja Kia antavat kaikille uusille autoilleen takuun, jonka pituus ylittää tuntuvasti tavanomaisen muiden automerkkien myöntämän takuun koritakuuta lukuunottamatta.

Delta-Auto toimii maahantuomiensa Alfan, Fiatin, Lancian, Ladan ja Kian lisäksi monen muunkin automerkin valtuutettuna jälleenmyyjänä ja huoltajana. Deltasta ostetulle uudelle autolle ostaja on saanut valmistajan takuun lisäksi lisätakuun niin, että auton takuu on pituudeltaan 5 vuotta tai 150 000 kilometriä.

Delta-Auton nettisivustolla lukee seuraava teksti (ainakin vielä 11.1.2008 kello 8.15):

”Olemme kuunnelleet asiakkaitamme ja saaneet pitkistä takuuajoista todella myönteistä palautetta. Siksi päätimmekin yhtenäistää maahantuomiemme henkilöautojen takuut Kian mukaisiksi. Nyt myös Alfa Romeon, Fiatin ja Ladun takuu on 5 vuotta tai 150 000 km. Uusi takuu koskee myös Fiatin tavara-auutoja".

"Eikä tässä vielä kaikki. Kohdellaksemme asiakkaitamme tasavertaisesti, tahdomme myöntää muillekin edustamillemme merkeille yhtä pitkän ja kattavan Delta-takuun. Joten käytännössä myös Fordin, Mazdan, Opelin, Saabin ja Cevroletin takuu Suomessa on tästä lähtien 5 vuotta tai 150 000 km – edellyttäen, että auto on ostettu Delta-liikkeestä".

"Tämän maassamme ainutlaatuisen laajan takuukonseptin perustana on ostetun auton huoltaminen valtuutetussa Delta-huoltokorjaamossa".

"Deltan takuu on voimassa vain Suomessa. Deltan takuu ei muuta maahantuojan takuun ehtoja mutta toimii käytännössä sen tapaan kun merkin oma takuu on päättynyt".

Kun Delta-Auton 5v-takuu tuotiin markkinoille, Delta-Auto kertoi, että se edellytti auton omistajan huollattavan autonsa Delta-Autossa. Asiaa silloin tiedisusteltaessa kerrottiin jälleenmyyjäpisteestä esimerkki. 5v takuun saadakseen esimerkiksi uuden Saabin ostajan tuli tehdastakuun (2v) jälkeen huollattaa Saabinsa Delta-Auton sellaisessa huoltopisteessä, jolla on Saab-verkoston huoltoedustus. Kaikissa Delta-Auton korjaamoissa ei sitä ole.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kuluttajavirasto opastaa

EU:ssa vallitsevien normien mukaan auton valmistaja tai myyjä ei saa sitoa auton takuuehdoilla ostajaa vain omaan huoltoverkostoonsa. Auton omistajalla on oikeus huollattaa autonsa muuallakin, kunhan se tehdään ammattitaitoisesti ja käytettyjen varaosien ja tarvikkeiden laatutaso vastaa auton valmistajan käyttämiä osia. Jos amattitaito ja osien laatuvaatimus ovat kunnossa, takuu säilyy.

Autoalalla tulkittiin aluksi, että edellä todettu koskee auton tehdastakuuta. Sen sijaan lisätakuun osalta ajateltiin, että sen tai vastaavan lisäturvan antaja voisi sitoa auton ostajan käyttämään vain myyjän osoittamia huoltopaikkoja.

Kuluttajavirasto lähetti Delta-Autolle 17.1.2007 kirjeen, jossa se on ilmoittanut kantansa auton huoltopaikka koskeviin takuuehtojen määräyksiin ns. pitkissä takuissa. Vuoden 2007 lopulla virasto kertoi eräälle asiaa tiedustelleelle kuluttajalle, että viraston tiedossa ei ole sellaisia maahantuojan takuuehtoja, jotka olisivat lainsäädännön ja normien vastaisia.

Kuluttajavirasto korosti kirjeessään Delta-Autolle vuosi sitten seuraavia seikkoja:

  • Auton tehdastakuuta koskevissa ehdoissa ei auton ostajaa saa sitoa vain takuun antajan määräämiin huoltopaikkoihin
  • Lisätakuu on ymmärrettävä samankaltaiseksi sopimukseksi kuin tehdastakuu. Huoltopaikan valintaa ei saa rajoittaa, olipa kysymys sitten ruostesuojatakuu tai pidennetty takuu.
  • Kuluttaja voi lähtökohtaisesti valita autonsa huoltopaikan. Vain jos takuunantaja voi osoittaa huoltopaikan aiheuttaneen virheen, takuun antaja voi vetäytyä takuuvastuustaan.
  • Takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton takuun antajan tarjoama lisäetu. Jos tästä edusta veloitetaan ja edellytetään auton omistajan käyttävän autoaan vain takuun antajan määräämissä huoltopaikoissa, kuluttaja ei voi etsiä edullisempaa huoltopaikkaa tai kilpailuttaa vaihtoehtoja takuun antajan määräämän kanssa.
  • Myyjä ei saa käyttää markkinoinnissa nimitystä ”jatkotakuu” järjestelmästä, jossa kuluttaja saa normaalin takuuajan jälkeen jatkuvan maksullisen huolto- tai korjaussopimuksen, eikä tällaiseen ”lisätakuu”-sopimukseen saa sisällyttää ostajalle omavastuuosuutta.
  • Kuluttajavirasto ei pidä kohtuullisena, jos edellä mainitun kaltaisia ehtoja käyttää valmistajan sijasta esimerkiksi auton maahantuoja tai myyntiverkosto. Auton huoltopaikan valintaa ei muutoinkaan saa rajoittaa ammattitaitoa ja osien laatutasovaatimusta lukuun ottamatta riippumatta siitä onko kysymyksessä tehdastakuu tai sen jatkona myönnettävä lisätakuu.
  • Auton ostajalla tulee olla mahdollisuus tehdä vertailuja auton huoltamisen ja korjaamisen kustannuksista jo autoa ostaessaan voidakseen tehdä arvioita kokonaistaloudellisuudesta.
  • Pidennetty takuu, jossa on huoltopaikkaa koskeva velvoite, eroaa maksullisista huoltosopimuksista. Jälkimmäisessä kuluttaja voi helpommin arvioida hänelle tulevina vuosina kertyviä kustannuksia verrattuna takuuhuollon teettäjään, joka ei välttämättä tiedä hänen maksettavakseen tulevia määräaikahuoltojen hintoja.
  • Kuluttajansuojalaissa todetaan, että takuun antajalla on velvoite osoittaa autossa esiintyvän virheen johtuvan muusta kuin hänen vastuullaan olevasta seikasta. Tätä velvoitetta takuun antaja ei voi siirtää kuluttajalle, vaikka kysymys olisi tavanomaista pidemmästä takuusta. Ehto on kohtuuton.
  • Pitkänkään takuuajan autolleen saavaa kuluttajaa ei voi sitoa vain takuun antajan määrään huoltopaikkaan. Työt hallitsevalla huoltopaikalla tulee olla oikeus tehdä työt ilman, että kuluttajan autolleen saama takuu menetetään.

    Delta-Auton nettisivuston teksti ei rajaa takuun saajan huoltopaikkavalintoja. Nettisivulla kerrotaan vain syyn, mihin 5v-takuu perustuu. Deltalla on osaava huoltoverkosto.

    Autokuuumeessa päänsä kylmänä pitävä ostaja ymmärtää tietysti kuluttajaviraston opastamana, että auton voi huollattaa muuallakin takuun raukeamatta.

    Jorma Viitanen

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.