Tällainen on odotettu Opel Astra – yllättävän tyylikäs ja aiempaa timmimpi

01.06.2015 | Max Lange

Täysin uusi Opel Astra on paljastettu, ja se yllättää positiivisesti. Auto on laihtunut roimasti ja samalla myös pienentynyt. Moottorit ovat myös täysin uusia.

Opel Astra ei ole nykyisessä sukupolvessaan ollut jättimenestys. Siksi odotukset uutuutta kohtaan ovat kovat. Edellissukupolvea vaivasi etenkin runsas ylipaino, josta uutuus pyrkinyt kovasti eroon.

Heti ensisilmäyksellä voi todeta, että uutuuden muotoilussa on onnistuttu ja auton linjoissa on tiettyä linjakkuutta. Huomion vievät voimakas kromin käyttö maskissa sekä erikoinen c-pilari, joka varmasti tulee jakamaan mielipiteitä.

Auto on silti heti tunnistettavissa Opeliksi. Myös auton sisätiloihin on panostettu roimasti, ja jo ensikuvien perusteella voidaan todeta, että ohjaamon laatuvaikutelma on noussut uudelle tasolle.

Ohjaamossa palikat näyttävät olevan loogisilla paikoillaan, ylimääräisen kikkailun sijaan on tyydytty hillittyyn tyylikkyyteen. Huomion vetää tietenkin isokokoinen kosketusnäyttö keskikonsolissa, jossa pyörii Opelin uusi IntelliLink R 4.0 -järjestelmä. Se on yhteensopiva sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa.

Moottorista ja varustetasosta riippuen auton paino on pudonnut 120–200 kiloa edeltäjään nähden. Tätä voidaan pitää kunnioitettavana lukuna. Painoa on säästetty lukuisissa paikoissa, mutta sen perustana on uusi pohjarakenne.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi Astra saa nauttia GM-konsernin tuoreimmasta moottoriosaamisesta. Astra on lyhentynyt noin viidellä senttimetrillä (4,37 m). Osa tästä on tapahtunut myös akselivälissä. Silti takatilojen luvataan kasvaneen.

Ennen kaikkea Opel lupaa painonsäästön auttaneen ajo-ominaisuuksia lähes jokaisella osa-alueella. Iskusanoina ovat ketteryys ja mukavuus, joita Opel viljelee.

Moottoripuolella Astralla pitäisi myös olla asiat kunnossa. Corsasta tuttujen 1-litraisten turbomoottorien lisäksi tarjolle on tuotu täysin uusi 1,4-litrainen bensiiniturbomoottori, joka tuottaa 145 hevosvoimaa. Uutuuspata on samaa perhettä kuin kolmisylinteriset moottorit. Dieselmoottorit ovat 1,6-litraisia.

Uutuus tuodaan suuren yleisön nähtäville syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä. Tuulilasi seuraa jatkossakin tarkasti Astran lanseerausta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.