Tällainen on ranskalaismerkin uusi ratatykki – ei lainkaan tieliikenteeseen

27.08.2015 | TL-verkkotoimitus

Peugeot Sport on jo ehtinyt räätälöidä uudesta Peugeot 308 GTi-mallista rata-ajoon jalostetun kaupallisen version. Peugeot 308 Racing Cup on tarkoitettu suositun RCZ-merkkiluokan korvaajaksi sekä käytettäväksi kestävyyskilpailuissa eri maiden sarjoissa.

Ensimmäisen kerran uutuus nähdään Peugeot Sportin varikkopilttuun ulkopuolella Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuun puolivälissä ja myöhemmin tositoimissa näytösajossa Ranskan GT Tourin päätöskilpailussa Paul Ricardin radalla 24-25. lokakuuta.

Peugeot 308 Racing Cup-auto on syntynyt Peugeot Sportin ja yhtiön muotoiluosaston Style Peugeotin yhteistyönä. Korin leveys on 1910 mm – 106 mm enemmän kuin 308 GTi:n. Pulleammat korin muodot mahdollistavat leveämmän raidevälin ja suurempien 18-tuumaisten pyörien käytön. Kookkaat vanteet ovat mahdollistaneet AP Racing -kilpajarrujen asentamisen.

Etupuskurin jäähdytysaukot johtavat ilmaa etujarruille ja moottoriöljyn jäähdyttimelle. Etupuskurin alle muotoiltu ilmanohjain kasvattaa aerodynaamista pitoa suuremmissa nopeuksissa ja tuo vakautta jarrutuksiin. Takanäkymää hallitsee FIA:n WTCC-sääntöjen mukainen kookas takaspoileri ja takapuskurin jatkeeksi muotoillut diffuusori-ilmanohjaimet.

Rata-auton voimanpesänä on GTi-mallin 1.6-litraisesta turbomoottorista edelleen kehitetty nelisylinterinen moottori. Tehoa on kasvatettu mm. ottamalla käyttöön Peugeot 208 T16 R5-auton turboahdin. Moottorin rakenteellisia hienouksia ovat mm. taotut alumiinimännät, vahvistetut kiertokanget, polymeerilujitetut laakerit sekä mäntien jäähdytys kaksinkertaisella öljysuihkutuksella. Teräsrakenteinen pakosarja on suunniteltu kestämään jopa 1000 asteen lämpötilat. Etupuskurin taakse on asennettu kookas ahtoilmajäähdytin. Mallimerkintänsä mukaisesti moottori tuottaa tehoa 308 hevosvoimaa.

Voimanlähteen tuottama teho välitetään etupyörille 6-portaisen sekventiaalivaihteiston kautta, jota käytetään WRC-autoille tyypillisen ohjauspyörän alle sijoitetun siivekkeen välityksellä. Sormen napautuksella eteenpäin vaihteisto valitsee pienemmän vaihteen ja suuremmalle vaihdetaan napauttamalla kahvaa kuljettajaan päin.

Peugeot 308 Racing Cup tulee myyntiin loppuvuodesta 2016 asiakkaille ympäri maailmaa. Hintatiedot julkistetaan kesällä 2016. Suomessa Peugeot Sport-kilpa-autojen ja niiden varaosien myynnistä vastaa Karkkilassa toimiva Peugeot-jälleenmyyjä Auto-Kehä Oy.

Tekniset tiedot:

Moottori

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

  • Tyyppi: 1.6-litrainen polttonesteen suorasuihkutuksella ja muuttuvilla venttiilien ajoituksilla varustettu bensiiniturbomoottori
  • Teho: 308 hevosvoimaa (226 kW)

Voimansiirto

  • 6-portainen sequental-tyyppinen jaksottainen vaihteisto. Ohjauspyörän alle sijoitettu vaihteensiirto.
  • Mekaaninen luistonrajoitin

Kori

  • Turvakaarella varustettu suurlujuuskori
  • Aerodynaamisesti uudelleen muotoillut etu- ja takapuskurit, WTCC-sääntöjen mukainen takaspoileri
  • Polykarbonaatti sivu- ja takalasit
  • Minimipaino 1000 kg, maksimipaino 1050 kg
  • Pituus 4288 mm, leveys 1910 mm, akseliväli 2620 mm

Renkaat

  • 18 X 10 ” vanteet
  • Michelin 27/65 rata-ajoon valmistetut kuivan ja märän kelin racing-renkaat

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.