Tällainen on Suomeen saapuva Lotus – urheiluautohistoriaa jo monta vuosikymmentä

19.10.2015 | Max Lange
Tällainen on Suomeen saapuva Lotus – urheiluautohistoriaa jo monta vuosikymmentä

Suomessa piakkoin myyntiin tuleva brittiläinen automerkki Lotus omaa erittäin pitkän ja kunnioitettavan historian. Nimi Lotus on tuttu monelle Formula 1 -radoilta.

Lotus on perustettu vuonna 1952, ja sen perustaja on legendaarinen Colin Chapman. Hän oli tunnettu erityisesti kevyistä, mutta erittäin ajettavista automalleistaan. Lotus Cars rakentanut sekä urheiluautoja että kilpa-autoja ja on osallistunut moniin kilpasarjoihin, kuten Formula ykkösiin.

Etenkin kuninkuusluokasta Lotukselle on tullut paljon kansainvälistä menestystä, ja merkki on voittanut tallimestaruuden seitsemästi. Nykyinen F1:ssä kilpaileva Lotus F1 Team on linkitetty vain löyhästi perinteiseen automerkkiin.

Colin Chapmanin perusidea autonrakentamiseen oli, että auton on oltava mahdollisimman kevyt. Tätä ajatusta on hyödynnetty Lotuksen automalleissa nykypäivään saakka. Yksi ikonisimmista Lotuksista on vuosina 1957–1970 rakennettu Lotus 7, joka on edelleen tuotannossa tavalla tai toisella, tosin Caterhamina.

Lotuksen vaiheet Chapmanin kuoleman jälkeen (1982) ovat olleet moninaisia. Yritys on ollut useasti talousvaikeuksissa, ja autojen laatukin on vaihdellut vuosien saatossa. Nykyisin Lotus Carsin oikeudet omistaa malesialainen Proton.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tänä päivänä Lotuksen mallisto koostuu kolmesta mallisarjasta: Elise, Exige ja Evora. Elise on Lotuksen perinteisiä arvoja kunnioittava äärimmäisen kevyt ja verrattain edullinen urheiluauto. Exige-sarja on huomattavasti urheilullisempi ja tehokkaampi kuin Elise. Evora on puolestaan täysin oma hienostuneempi mallinsa, jossa on paikat 2+2 henkilölle.

Lotus on myös parhaillaan laajentamassa mallistoaan, ja luvassa olisi erilaisten lähteiden mukaan jopa urheilullinen katumaasturi.

Lotuksen maahantuonnin Suomessa aloittaa Bassadone-yhtymän Autoverkkokauppa.com-sivusto. Lotuksien hintoja tai Suomeen tuotavia malleja ei tiedetä vielä, mutta aiheesta tiedotetaan lisää lokakuun loppupuolella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.