Tällainen on uusi Audi A4 – faktat ja kuvat

06.07.2015 | Timo Suomala

Audi A4 uusiutuu täysin. Pääsimme tutustuman uutuuteen ennakkoon Ingolstadin tehdasalueen suojissa. Ajamaan autolla ei vielä päässyt.

Uusi A4 edustaa Audin laskukaavan mukaisesti mallin yhdeksättä sukupolvea. Malli esitellään samanaikaisesti sekä neliovisena porrasperänä että Avant- farmarimallina. Uudet A4:t valmistetaan Ingolstadisssa ja Neckarsulmissa. Virallisesti auto esitellään syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä. Suomeen ensimmäiset autot saapunevat loka- marraskuussa.

Suomen markkinoilla A4 on Audin tärkein malli. Avant- farmarin osuus mallin myynnistä on 51 prosenttia ja sedanin 49 prosenttia. Quattro-nelivetoversioiden osuus myynnistä on kasvanut tasaisesti ja on nyt noin puolet mallin myynnistä.

Uuden A4:n kehitystyössä on painotettu ilmanvastuksen pienentämistä ja päästöjen vähentämistä. Aerodynamiikan suunnittelu on aloitettu jo pohjalevyn suunnitteluvaiheessa. Työn tuloksena A4 on saavuttanut luokkansa parhaan ilmasvastuskertoimen 0.23. Avant- farmarimallissa lukema on 0,26. CO2-päästöt ovat pienimmillään 95 g/km.

Uusi A4 rakentuu täysin uudelle pohjalevylle, joka perustuu MLB-Evo- pohjalevyyn. Ulkomitoiltaan A4 on kasvanut maltillisesti. Pituutta on 4,73 m, jossa kasvua 2,9 cm. Akseliväli on kasvanut 1,2 sentillä 2,82 m mittaan. Leveys 1,84 m, kasvua 1,4 cm. Korkeus on kolmen millin kasvulla lähes entisellään 1,43 m.

A4:n paino on pienentynyt, moottorista riippuen, parhaimmillaan jopa 120 kg. Kori keventynyt 15 kg. Istuimistakin on nipistetty edeltäjämalliin verratuna yhdeksän kiloa.

A4 ja A4 Avant esitellään seitsemällä voimanlähteellä: kolme TFSI- ja neljä TDI- moottoria.

Tehot ovat moottorista riippuen nousseet parhaimmillaan 25 prosenttia. Kulutus on puolestaan pienentynyt parhaimmillaan 21 prosenttia.

Nelisylinteriset TFSI- bensamoottorit ovat täysin uudet. Nykyisen 1.8TFSI:n korvaa 1.4 TFSI (150 hv ja CO2: 114 g/km). 2.0 TFSI tarjoillaan kahtena eri tehoversiona: 190 hv (CO2: 109 g/km) sekä 252 hv (CO2: 129 g/km). Näistä 190 hevosvoiman tehoinen TFSI on ns. ultra- malli, joka optimoi polttoainetaloutta. Sen keskikulutukseksi luvataan 4.8 l/100km.

Dieselvalikoima muodostuu 2.0 TDI:n kahdesta tehoversiosta: 150 hv (CO2: 104 g/km) sekä 190 hv (CO2: 107 g/km) sekä myöskin kahtena tehoversiona tarjottavasta 3.0 TDI V6- moottorista: 218 hv (CO2: 110 g/km) ja 272 hv (CO2: 129 g/km). Kolmilitraisten V6 TDI- moottorien tuonnista Suomeen ei ole vielä varmuutta. 2.0 TDI:n 150 hevosvoimaisesta moottorista on myös ultra- versio, jonka keskikulutukseksi tehdas lupaa kunnioitettavat 3,7 l/100km. CO2- arvoksi kirjataan 95 g/km.

Quattro- nelivedon saa kaikkien moottoriversioiden pariksi. Ensi vuonna A4:sta esitellään myös kaasukäyttöinen g-tron –versio. Kaasutankin tilavuus on 19 litraa. Bensiinin ja kaasun yhdistelmällä g-tronin toimintasäde on yli 1000 km.

A4:n vakiovaihteistona on kuusivaihteinen manuaalilaatikko. Optiona saa seitsemänvaihteisen S tronic- kaksoiskytkinautomaatin. Tehokkaimmassa V6- dieselissä on vakiona kahdeksannopeuksinen tiptronic- automaattivaihteisto. Tehodieseliin on lisävarusteena tarjolla myös taka-akselin tasauspyörästö. Automaattivaihteistoissa on nyt uutena toimintona  polttoainetta säästävä rullaustoiminto, jossa moottori sammuu 7 km/h nopeudessa ennen auton pysähtymistä.

Ohjaus on sähkömekaanisesti tehostettu. Lisävarusteena on saatavilla dynaaminen ohjaus, jossa tehostus säätyy nopeuden mukaan. Uuteen A4:ään on ensi kertaa saatavilla myös säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu jousitus. Kuljettaja voi valita urheilullisemman sport- tai mukavuutta painottavan comfort- asetuksen. Comfort- asetuksella jousitus laskee 10 mm ja Sport- asetuksella 23 mm. Säätyvää jousitusta ohjaatan tutusta drive select- ajo-ohjelmaohjaimesta, joka on vakiona yli 190- hevosvoimaisissa moottoreissa.

A4:n muotoilu on uudistunut hienovaraisesti ja erot huomaa selvemmin vasta hetken tutkimisen jälkeen. Uuden A4:n muotoilun perusta on koko kyljen läpi kulkeva, vahvan terävä ja kevyesti kareutuva muotopokkaus. Pokkaus kätkee ovelasti myös konepellin jakosauman. Konepelti kaareutuu TT- mallin lailla sivupinnoille ja pitkittäiset jakosaumat ovat etulokasuojan päällä. Keulassa leveä ja madaltunut Singleframe- maski keulassa alleviivaa nykyistä Audi- ilmettä. Vakiona olevat xenon- ajovalot saa lisävarusteena ledeillä toteutettuna. Saatavilla on myös mukautuvat Matrix led- valot. Avant- mallissa eteenpäin kallistettu D-pilari luo perään dynaamista ilmettä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sivupeilit ovat aerodynamiikan optimoinnin tuloksena siirtyneet ovikolmioista ovipinnoille. Peilien muotoilulla on pyritty vähentämään sisämelua. A4:een on saatavilla akustiset etusivulasit ajomelun minimoimiseksi.

Sisätiloissa ulkomittojen marginaalinen kasvu on luonut parin sentin lisätilan mm. hartialeveyteen ja takamatkustajien jalkatiloihin. Takapenkillä istutaan matalalla, mutta jalkatila riittää hyvin. Samoin pääntila sallii hyvin ryhdikkään istuma- asennon.

Sisustuksen laatuvaikutelmaan on tehtaan mukaan panostettu erityisesti. Ohjaamossa istuessaan ei kriittinenkään testaaja löydä heti epäkohtia. Lopullinen arvio hahmottuu, kun uutuus saadaan tienpäälle koeajoon.

Automaatti- ilmastointi on vakiovaruste. Ilmastointisäätimet on toteutettu kuten TT:ssä, jossa astenäyttö on säätökiekon keskellä. Kolmialueilmastoinnin saa lisävarusteena. Ohjaamon tunnelmaa voi muokata sävyltään säädettävillä LED- sisävaloilla.

Neliovisen A4:n tavaratila on 480 litraa. Avant- mallissa tilaa on 505 litraa, joka on 15 litraa edeltäjää enemmän. Takapenkit taitettaessa koko takaosan tilavuus on 1510 litraa, jossa kasvua on 60 litraa. Avant- mallissa tavaratilan pohjan kannen kääntöpuolella on käytännöllinen muovipinnoite. Kansi ylösalaisin käännettäessä voidaan kuljettaa esim. kuraisempia varusteita likaamatta tavaratilan verhoilua.

Sähköisesti aukeavat takaluukku ja tavaratilan peite ovat Avant-mallissa vakiovarusteena. Lisävarusteena saa jalkaa takahelmassa heilauttamalla aukeavan sähköisen takaluukun. Takaluukku nousee riittävän ylös, eikä pitkäkään lastaaja lyö otsaansa luukun lukkoon.

Audi A4 on vakiona ns. avaimeton auto. Vakiovarusteluun kuuluu myös mm. bluetooth ja MMI- hallintajärjestelmä seitsemän tuuman värinäytöllä. Lisävarusteena A4:een saa mm. tuulilasiin heijastuvan HUD- näytön sekä TT:stä tutun, perinteisen mittariston korvaavan, täysdigitaalisen mittaristonäytön. LCD- näytön koko 12,3 tuumaa.

MMI- järjestelmän huippua edustaa MMI Navigation plus, jossa on 8,3 tuuman näyttö ja touchpad ohjainpyörässä. Q7:kin esitellyn järjestelmän käyttöliittymä mukailee älypuhelinta. Wi-Fi hotspot mahdollistaa kahdeksan langattoman laitteen käytön. Audin älypuhelinsovellus puolestaan yhdistää iOS ja Android –puhelimet auton omaan MMI- järjestelmään. Autoon saa halutessaan myös puhelimen langattoman latauksen. Musiikin kuuntelijoita hellitään 19 kaiuttimesta hienosti soivalla Bang&Olufsenin 3D- äänellä varustetulla hifi- järjestelmällä.

Avustavien järjestelmien lista on odotetusti pitkä. Ajamista helpottavat mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go- ja ruuhka-ajo-ominaisuudella, Pre Sense basic -järjestelmä, joka sisältää törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen, aktiivinen kaistavahti ja Side assist- kaistanvaihtoapu sekä pimeän kulman varoitin. Saatavilla on myös nopeusrajoitintunnistin ja liikennemerkkien tunnistin. Lisäksi listalta löytyy ennakoiva tehokkuusavustin polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi.

Pysäköintiä helpottavat Park Assist -pysäköintiavustin 360 asteen ympäristökameratoiminnolla sekä poikittaisliikenteestä varoittava avustin.

Tarjolla on myös poistumisvaroitin, joka varoittaa tulevasta liikenteestä autosta ulos noustessa.

Uusi Audi A4 on vielä hinnoittelematta, mutta tarkat hinnat saataneen syyskuun Frankfurtin autonäyttelyyn mennessä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.