Tällainen on uusi Skoda Kodiaq – suurikokoinen karhu Alaskasta

01.09.2016 | Max Lange

Skoda on julkistanut tuoreeltaan ensimmäisen isokokoisen katumaasturinsa, Kodiaqin. Tuulilasi oli paikanpäällä Berliinissä auton lanseerauksessa.

Kodiaqin nimi juontuu Kodiakin kaupungista ja saaresta Alaskan rannikolla. Siellä asustaa myös suurikokoinen Kodiak-karhu, johon auton ronskeja muotoja verrataan.

Tshekkimerkin uutuus saapuu erinomaiseen saumaan. Ympäri maailmaa eletään katumaasturibuumia, johon Skoda iskee Kodiaqilla. Uutuus on k varsin kookas auto, peräti 4,7-metrinen. Sen sisarmalliksi voitaneen siis laskea Skoda Superb.

Ulkoisesti Kodiaq muistuttaa hyvin paljon keväällä esiteltyä Vision S -konseptiautoa. Keula on katumaasturimaisen jyhkeä, ja ajovalot varsin kapeat. Yleisesti Kodiaqin muodot ovat melko tavanomaiset luokassaan, eikä auto erotu joukosta juurikaan. Epäonnistuneeksi Kodiaqin muotoilua ei voi silti moittia.

Skoda mainostaa uutuuttaan erinomaisilla sisätiloillaan. Perusasennossaan Kodiaqin kontti vetää mojovat 720 litraa, ja penkit kaatamalla tila kasvaa yli kahden tuhannen litran. Kodiaq on myös merkin ensimmäinen seitsemänpaikkainen auto.

Teknisesti Kodiaq on hyvin tuttu. Se perustuu VW-konsernin MQB-pohjalevylle, mikä on tehnyt Kodiaqista ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen kevyen. Etuvetoisena ja bensiinimoottorilla varustettuna Skodan omamassa on vain 1 452 kg. Neliveto lisää painoa vajaalla sadalla kilolla.

Kodiaqin moottoripaletti on myös tuttu Skodan muista malleista. Aloitusmoottorina toimii 1,4 TSI, josta irtoaa 125 hv. Tarjolla on myös 150-hevosvoimainen 1,4 TSI sekä ryydikkäämpää menoa haluaville 2,0 TSI (190 hv).

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Dieselpuolella tarjolla ovat 150- ja 190-heppaiset versiot tutusta 2,0 TDI-moottorista. Dieseleiden pariksi tarjotaan myös uutta 7-portaista DSG-vaihteistoa, joka on suunniteltu nimenomaan vääntäviä moottoreita varten. Muut laatikot ovat 6-pykäläiset manuaali ja DSG.

Kodiaqin sisäilme on moderni, joskin se ei yllätä. Tarjolla on päivitetyt versiot Skodan multimediajärjestelmistä.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka Kodiaq otetaan loppupeleissä vastaan. Kookkaalle autolle ei voida laittaa täysin pilkkahintaa. Kokoluokkaansa nähden Kodiaqista tulee kuitenkin varsin kilpailukykyinen ehdokas markkinoille. Kodiaqin ennakkomyynnin on tarkoitus alkaa vielä vuoden 2016 puolella, Suomeen se saapuu keväällä 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.