Tältä näyttää Audin uusi nelivetoinen sähköautokonsepti – yllättävän solakka

19.08.2015 | Max Lange

Audi tulee julkistamaan Frankfurtin autonäyttelyssä e-Tron quattro -konseptin, joka antaa esimakua merkin tulevasta täyssähköautosta.

Netissä on jo liikkunut kuvia kyseisestä konseptista, ja auton olemassaolo on ollut tiedossa, mutta nyt näemme myös ensi kertaa virallisia kuvia autosta. Konsepti näyttää jatkavan Audin uuden päämuotoilijan, Marc Lichten näyttämää tietä, mikä näkyy aiempaa terävimmissä linjoissa läpi auton.

Audi kehuu erityisesti auton aerodynaamisten ominaisuuksien olevan huippuluokkaa. Ilmoitettu cd-arvo on 0,25, joka on ingolstadtilaisten mukaan ennätys SUV-luokassa. Konseptissa on liikuteltavia aerodynaamisia elementtejä, jotka vähentävät ilmanvastusta. Myös auton pohja on kokonaan suljettu.

Saimme äskettäin myös tietää, että Audi on solminut yhteistyösopimuksen korealaisten akkuvalmistajien kanssa. Audi kertoo, että auton alahainen ilmanvastus ja korkealuokkaiset akut mahdollistavat 500 kilometrin toimintamatkan.

Konsepti on rakennettu Audin toisen sukupolven pitkittäiselle modulaariselle pohjarakenteelle, joka tarjoaa huomattavan paljon tilaa sähköauton akustolle ja moottoreille. Audi toteaa myös, että e-Tron quattro sijoittuu kooltaan Q5:n ja Q7:n väliin. Julkisuudessa onkin spekuloitu, että tuotantomallin nimi tulisi olemaan Q6.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sähköauton akut on asetettu lattian alle akseleiden väliin Tesla Model S:n tavoin. Tämä mahdollistaa turvallisen rakenteen ja erittäin alhaisen painopisteen – alhaisemman kuin muissa luokan kilpailijoissa.

Sähkömoottoreita e-Tron quattrossa on kolme: yksi etuakselilla ja kaksi taka-akselilla. Tällä tavoin myös sähköauto saa käyttää Audin legendaarista quattro-titteliä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.