Tältä näyttää autoilun tulevaisuus – "auton automatisoimisella voitaisiin vähentää liikennekuolemia jopa 90%"

06.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Tältä näyttää autoilun tulevaisuus – "auton automatisoimisella voitaisiin vähentää liikennekuolemia jopa 90%"

Bosch-konserni maalailee suloisia kuvia tulevaisuuden autoilusta, sillä internet tulee yhtiön mukaan mullistamaan autoilun seuraavien vuosien aikana.

Tulevaisuudessa autot sekä vastaanottavat että lähettävät tietoa, ja autojen verkottuminen aloittaa yhtiön mukaan uuden aikakauden ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia muun muassa turvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja käyttömukavuuden kehittämiseen.

Tulevaisuuden autoissa nähdään Boschin mukaan täysin uusia toiminnallisuuksia, joissa fyysinen tila ja virtuaalimaailma yhdistyvät. Esimerkiksi tuulilasista voidaan tehdä auton tärkein näyttö, jolloin kaikki tiedot sekä ajoneuvosta että sen ympäristöstä tulevat osaksi kuljettajan näkökenttää.

Bosch on asettanut kolme strategista tavoitetta autojen verkottumiseen liittyville hankkeilleen:

Tavoite 1: Internet osaksi autoa

Verkottumisesta on muodostumassa autoteollisuuden megatrendi. Yksi Boschin kehittämistä uusista ratkaisuista on MySpin, joka integroi iPhonen ja Androidin älypuhelimet osaksi autoa niin, että puhelimen näyttö näkyy auton päänäytöllä. Ratkaisu tekee puhelimen ja sen sovellutusten käyttämisestä huomattavasti entistä helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa.

Bosch tuo internetin autoon myös ilman matkapuhelinten apua. Tulevaisuudessa kuljettajat säästyvät esimerkiksi sähköauton latauspaikkojen tai parkkipaikkojen etsimiseltä, kun auton navigointijärjestelmä varaa paikan ja ohjaa ajoneuvon sen luo.

Bosch yhdistää jopa voimansiirron internetiin. Boschin eHorizon-järjestelmä, jota yhtiö on tarjonnut hyötyajoneuvoille vuodesta 2012 lähtien tarpeettomien kiihdytysten ja hidastusten minimoimiseksi, yhdistää yhtiön voimansiirtoon liittyvän järjestelmäosaamisen innovatiiviseen ohjelmisto-osaamiseen. Tulevaisuudessa ajoneuvojen navigointidata täydentyy reaaliaikaisesti internetin liikennetiedoilla, joten ajoneuvot voivat rullata vapaalla pysähdykseen ennen ruuhkan saavuttamista tai lasketella alamäkeen kulkevat tieosuudet vähiten polttoainetta kuluttavassa tilassa. Tämä auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 15 prosentilla. Internetiin kytketty navigointilaite, jossa ajoneuvot hyödyntävät verkon tarjoamia tietoja, tulee olemaan arkipäivää myös henkilöautoissa.

Tavoite 2: Auto osaksi internetiä

Tiedon valtatie ei ole tässäkään tapauksessa yksisuuntainen. Ajoneuvot eivät pelkästään hyödynnä internetin tarjoamaa tietoa vaan myös lähettävät aktiivisesti tietoja muille tiellä liikkujille. Tulevaisuuden ajoneuvot keräävät tietoa ympäristöstään ja välittävät sitä palvelimelle tai suoraan toisilleen. Kerättyä dataa käytetään muun muassa dynaamisten karttojen kehittämiseen sekä turvallisuuden parantamiseen. Uusi teknologia mahdollistaa sen, että vaikka kuljettaja havaitsee vasta edessä olevan mutkan, navigointijärjestelmä on jo tietoinen siitä, että sen takana on jäätä tai ruuhkajonon pää. Tämänkaltainen toiminnallisuus auttaa ehkäisemään muun muassa ketjukolareita; järjestelmä voi joko varoittaa kuljettajaa tai aloittaa jarrutuksen automaattisesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jo nyt on olemassa joitakin sovellutuksia, joissa ajoneuvot kommunikoivat ulkomaailman kanssa. Yksi esimerkki on eCall-palvelu, joka tulee olemaan pakollinen EU:n alueella vuodesta 2015 alkaen. Onnettomuuden sattuessa ajoneuvo ottaa yhteyttä hälytyskeskukseen automaattisesti. Samat anturit, jotka laukaisevat turvatyynyn, aktivoivat puhelun. Tämä voi vähentää avun saamiseen kuluvaa aikaa jopa 50 prosenttia maaseudulla ja 40 prosentilla kaupungissa.

Ajoneuvon välittämien tietojen kerääminen säästää potentiaalisesti myös rahaa. Bosch työstää analyysityökaluja ja ennaltaehkäisevän huollon ratkaisuja muun muassa kuljetusyritysten käyttöön. Moottorin tiedot voidaan esimerkiksi lähettää automaattisesti tietokantaan, joka analysoi ja vertaa samantyyppisessä käytössä olevien ajoneuvojen tietoja. Toiminto mahdollistaa muun muassa komponentin kulumisrajan ennustamisen niin, että se voidaan vaihtaa ajoissa. Jatkossa vastaava ominaisuus voidaan ulottaa myös henkilöautoihin. Näin vaurioituneet osat voidaan korvata ennen kuin auto pysähtyy matkalle.

Tavoite 3: Autoista osa liikenteen infrastruktuuria

Bosch työskentelee koko metropolin verkottamisen parissa. Monacossa käynnissä oleva Boschin pilottihanke tarjoaa välähdyksen tulevaisuudesta, jossa liikkuvuus on verkottuneen kaupungin keskeisenä painopistealueena. Verkottuneen kaupungin sovellusmahdollisuudet ovat rajattomat: auton opastaminen latauspaikan ääreen, lähimmän parkkipaikan varaaminen ja maksaminen, kulkuvälineen vaihtaminen sujuvasti sähköiseen polkupyörään liikenteen niin vaatiessa ja niin edelleen.

Boschin ohjelmistoalustoja käytetään jo nyt sähköautoiluun liittyvissä testeissä. Yksi esimerkki on Hubject-järjestelmä, jonka avulla asiakkaat voivat ladata sähköautonsa eri yhtiöiden latauspisteissä ja maksaa sitten laskun kätevästi osana normaalia sähkölaskuaan.

Truck Secure Parking on puolestaan online-varausjärjestelmä moottoriteiden varsilla sijaitseville pysähtymispaikoille. Kaikki parkkipaikat ovat videovalvottuja, ja ne on yhdistetty Boschin call centeriin, mikä lisää sekä rahdin että kuljettajien turvallisuutta.

Automatisoidut ja internet-verkkoon liitetyt autot voivat parantaa liikenteen sujuvuutta merkittävästi ja taata ikäihmisille turvallisen ja mukavan tavan siirtyä paikasta toiseen. Tutkimukset osoittavat, että liikennekuolemia voitaisiin vähentää jopa 90 prosentilla ajoneuvojen automatisoitumisen myötä.

Kaiken kaikkiaan Bosch katsoo autojen verkottumisen tarjoavan maailmanlaajuisen markkinan uusille sovelluksille. Yhtiö tekee asiaan liittyvää tuotekehitystä paitsi autovalmistajien myös muita aloja edustavien innovatiivisten yritysten kanssa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.