Tältä näyttää hybridi-ikonin uusin painos – säilyttää eksotiikkansa

09.09.2015 | TL-verkkotoimitus

Uusi Toyota Prius esiintyy ensimmäistä kertaa ensi viikolla avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Neljännen sukupolven Prius jatkaa Toyotan hybriditarinaa ja on valmiina asettamaan uusia virstanpylväitä taloudellisuuden, päästöjen ja tehokkuuden saralla. Uusi Prius ottaa suuren harppauksen etenkin suorituskyvyn osalta.

Priuksen voimanlähteenä toimii kokonaan uudistettu Toyotan täyshybridijärjestelmä. Kiihdytykset ovat ripeämpiä ja pehmeämpiä kuin ennen, ja ajaminen suurilla nopeuksilla on aiempaa hiljaisempaa. Merkittäviä parannuksia on luvassa myös maantieajon polttoainetaloudellisuuteen.

Aiempaa dynaamisemmat ominaisuudet perustuvat modulaariselle TNGA-pohjalevylle (Toyota New Global Architecture), joka otetaan nyt ensimmäistä kertaa käyttöön uudessa Priuksessa. Uuden rakenteen ansiosta auton painopiste on aiempaa matalammalla, minkä takia auto on vakaampi ja hallittavampi kuin ennen.

Se on tarjoannut myös muotoilijoille enemmän mahdollisuuksia auton ulkoasun toteuttamiseen. Uuden Priuksen yleisilme onkin aiempaa linjakkaampi ja urheilullisempi. Uuden rakenteen vaikutukset näkyvät myös auton aiempaa rauhallisemmissa ja mukavemmissa sisätiloissa. Samalla auton tavaratila on kasvanut, sillä uusi hybridiakusto ja uusi takajousitus vievät aiempaa vähemmän tilaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi Prius saa kattavan Safety Sense -turvallisuusvarustelun, johon kuuluvat aiemmin esiteltyjen automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin, kaukovaloautomatiikan ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän lisäksi myös mukautuva vakionopeudensäädin ja jalankulkijan tunnistava automaattinen hätäjarrutus.

Priuksen uudistunut täyshybridijärjestelmä on aiempaa tehokkaampi, kevyempi ja terävämmin reagoiva. Moottorin huolellisten muutosten ansiosta sen terminen tehokkuus on kasvanut jopa 40 prosenttiin. Hybridikomponentit ovat aiempaa pienempiä kooltaan, ja niiden sijoittelu on mietitty uudelleen. Uusi nikkelimetallihydridiakkku on myös aiempaa pienempi, vaikka sen kestävyys ja lataustehokkuus ovatkin kasvaneet merkittävästi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.