Tältä näyttää McLarenin pienin ja halvin urheiluauto

31.03.2015 | TL-verkkotoimitus

McLaren julkisti juuri ennen New Yorkin autonäyttelyn alkua merkin toistaiseksi halvimman urheiluautonsa, 570S Coupen. Suorituskyky tosin riittäisi superautoillekin.

Hintaluokaltaan Mäcci asettuu samalle tasolle kuin Audi R8 ja Porsche 911 Turbo, mutta kuitenkin selvästi Ferrareiden alapuolelle. Uutuuden on tarkoitus nostaa McLarenin myyntivolyymit aivan uudelle tasolle, 1600 autosta jopa 4000 autoon vuodessa.

McLaren jaottelee mallistonsa jatkossa kolmeen eri kategoriaan. Nyt julkistettu 570S kuuluu Sports Series -tasolle, 650S kuuluu Super Series -tasolle ja malliston huipulle asettuva P1 saa kategoriakseen Ultimate Series.

Kuten aikaisemmat McLarenin tuotokset, on 570S keskimoottorinen ja takavetoinen hiilikuitumonokokin päälle rakennettu urheiluauto. Ulkoisesti uutuus muistuttaa kovasti McLarenin muita moderneja malleja.

Konehuoneessa pauhaa tuttu 3,8-litrainen kaksoisahdettu V8, joka on yhdistetty seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. McLarenin kokonaispaino on vaivaiset 1313 kg, joka tekee siitä luokkansa kevyimmän.

0–100 km/h sujuu 3,2 sekunnissa ja kahteensataan päästään karvan alle kymmenessä sekunnissa. Huippuja kertyy 328 km/h.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

McLarenin mukaan auton muotoilun on suunnitellut ”ilma”, sillä auton muodot ovat lähestulkoon tuulitunnelin tuottamia. Onneksi uutuus on kuitenkin melko tasapainoisen näköinen.

Auton ohjaamo eroaa ehkä eniten McLarenin aiemmista malleista. Ohjaamossa on ennen kaikkea kiinnitetty huomiota päivittäiseen ajoon. Mm. istuimet ovat aiempaa pehmeämmät, ja auton keulassa on 150 litran tavaratila.

Ilkeimmät ovat viime aikoina spekuloineet, että McLarenin voimakas panostus tieliikennemalleihin on heikentänyt yrityksen F1-menestystä. Tiedä häntä, mutta 570S vaikuttaa lupaavalta mallilta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.