Tältä näyttää tulevaisuuden liikenneverkosto

14.05.2014 | Martin Häußermann / AMS

Yhdysvaltalaiset arkkitehdit Höweler + Yoon voittivat Audin Urban Future Award -palkinnon Bostonin/Washingtonin 53 miljoonan asukkaan alueelle suunnittelemallaan monikerroksisella kaupunkikonseptilla. Tämän suunnitelman avulla Audi-pomo Rupert Stadler pyrkii kehittämään suuntaviivoja tulevaisuuden kaupungille.

”Kaupungissa liikkumisen tulisi olla hauskaa myös tulevaisuudessa”, sanoo Rupert Stadler.

”Jos pyrkii jatkuvasti kehittymään, täytyy uskaltaa myös muuttaa ajatteluaan ja kyseenalaistaa jo olemassa olevat asiat. Se muodostaa meidän yrityskulttuurimme ytimen."

Siksi autonvalmistajan pitäisikin ulottaa katseensa oman tuotemaailmansa ulkopuolelle. Audi tekee näin muun muassa Urban Future Initiative -aloitteellaan, jonka tavoitteena on kehittää visioita tulevaisuuden kaupunkia ja urbaania liikkuvuutta varten.  

Yrityksille, jotka työskentelevät mobiliteetin parissa, on kaupungeilla yhä suurempi merkitys. Vuodesta 2010 lähtien kaupungeissa on maailmanlaajuisesti asunut enemmän ihmisiä kuin maalla, ja tendenssi on nouseva. Asiantuntijat pitävät todennäköisenä, että vuonna 2030 viisi miljardia maailman ihmisistä asuu tiheissä asutuskeskittymissä ja vain 3,5 miljardia maaseudulla. Asutuskeskittymien valtava tiivistyminen tulee pahentamaan niiden liikenneongelmia entisestään.  

Kuudesta miljoonasta 53 miljoonaan

Tämä tulevaisuudennäkymä on Boswashissa, USA:n itärannikolla sijaitsevassa Bostonista Washington DC:hen asti ulottuvassa kaupunkiketjussa, jo todellisuutta.

Siksi alue onkin siellä asuville arkkitehdeille Eric Höwelerille ja J. Meejin Yoonille ihanteellinen kohde visiolle kaupungista, joka olisi sekä ihmis- että liikkumisystävällinen. 

”Tämän rehottavien reuna-alueiden, esikaupunkialueiden ja tiheästi asutettujen keskusta-alueiden leimaaman megapolin asukasluku räjähti kuudesta miljoonasta 53 miljoonaan, vuosikymmeniä ennen kuin sen olemassaoloa edes huomattiin”, Eric Höweler kuvailee alueen tilannetta.

 Uusi amerikkalainen unelma

Sen taustalla on vanha amerikkalainen unelma: elämä idyllisellä esikaupunkialueella omakotitalossa, jossa on autotalli ja oma etupiha, ja hyvä työ keskikaupungilla. Työpaikalle kuljetaan autolla ja pidemmät matkat hoidetaan lentokoneella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Lyhyen matkan lennoista on tullut Yhdysvalloissa varsinainen menestys”, arkkitehti toteaa. 

yynä tähän hän pitää käytännössä jatkuvasti tukossa olevia katuja ja raideliikenteen tehottomuutta. Hänen johtopäätöksensä kuuluu seuraavasti: ”Koko Amerikka näyttää olevan strukturoitu sellaisen liikkuvuusmallin mukaan, johon meillä ei taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti ole enää varaa.”

Kyseessä on malli, jota on myös viety eri puolille maailmaa.  

Tuota mallia vastaan nämä arkkitehdit asettavat Boswash-projektinsa, joka perustuu infrastruktuurien niputtamiseen.  Keskeisessä roolissa on valtatie Interstate 95, jonka muokatusta väylästä tulisi alueen liikenteen päävaltimo, sillä se niputtaisi yhteen sekä julkiset että yksityiset liikennevälineet. Tällaisella valtaväylällä voisivat liikennöidä myös 320 kilometrin tuntivauhtia kulkevat suurnopeusjunat, jotka voisivat syrjäyttää lyhyen matkan lennot.  

Idealla on konkreettista merkitystä myös nykyhetken kannalta, sillä Obaman hallinto aikoo sijoittaa miljardeja dollareita suurnopeusjunien ja niiden tarvitseman infrastruktuurin kehittämiseen. Tästä liikenneverkostosta löytää jokainen itselleen sopivan kulkuvälineen, ja viimeiset kilometrit asemalta asuinpaikkaan voidaan kulkea sähköajoneuvolla.

”Eikä tätä sähköautoa tarvitse omistaa itse”, sanoo Eric Höweler.

Shareway ja Sharestay

Ratkaisu on ohjelma nimeltään Shareway.

”Siinä kyse on yksilöllisyydestä ja mukavuudesta, mutta ei välttämättä omistamisesta”, selittää arkkitehti visiotaan ja laajentaa ajatuksen koskemaan myös asumista.

Hänellä on idea, jonka mukaan ihmiset eivät tulevaisuudessa välttämättä ostaisi omaa taloa, vaan vuokraisivat internetin kautta tarpeen mukaan esimerkiksi asunnon New Yorkista, tai vaikkapa talon Connecticutista. Taikasana on Sharestay. Sharewayn ja Sharestayn yhdistäminen mahdollistaisi ympäristön muokkaamisen houkuttelevammaksi: ”Unelma, jota me tarjoamme, on vain pieni askel eteenpäin amerikkalaisesta unelmasta. Kyse ei ole revoluutiosta, vaan evoluutiosta. Me emme ota mitään pois, me vain muutamme asioita hieman.”

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.