Talvi tulee: Näin vähennät ongelmia dieselin kanssa

29.10.2013 | Oskari Pentti
Talvi tulee: Näin vähennät ongelmia dieselin kanssa

Dieselkäyttöisten matkailuautojen omistajien kannattaa näihin aikoihin valmistautua pakkasiin. Matkailuauto jää usein syksyllä seisomaan pitkäksikin aikaa. Usein se otetaan käyttöön taas talvilomien aikaan.

Seuraava vinkki koskee myös muita dieselkäyttöisiä ajoneuvoja, jotka jäävät seisomaan ennen pakkasia.

Talvikäyttöä ajatellen kannattaa tehdä siis ainakin yksi valmistava toimenpide talvirenkaiden vaihtamisen lisäksi.

Polttoainesäiliö kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi kesälaadun dieselistä. Tämän jälkeen täyttää säiliö seisonnan ajaksi talvilaadun dieselpolttoaineella.

Tankki kannattaa tyhjentää ennen talvilaadulla täyttämistä mahdollisimman tyhjäksi, sillä kesälaadun ominaisuudet ovat hallitsevampia. Puolet kesä- ja puolet talvilaatua sisältävän dieselpolttoaineen ominaisuudet eivät ole laatujen puolivälissä, vaan ne ovat lähempänä kesälaadun ominaisuuksia.

Talvilaadulla siis varmistetaan se, että polttoaineen ominaisuudet riittävät talvipakkasilla. Tankissa oleva kesälaatu saattaa jopa estää käynnistyksen tai ainakin se hetken ajamisen jälkeen katkaisee matkanteon, kun polttoaineen parafiinikiteet tukkivat suodattimen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nykydieseleissä polttoainevirtaus järjestelmässä on huomattavasti reilumpi kuin vanhemmissa dieseleissä. Tämän takia suodatin menee uudemmissa autoissa nopeammin tukkoon kuin vanhemmissa.

Pitkän säilytyksen aikana polttoainesäiliö kannattaa pitää täytenä siksi, että tyhjään tankkiin kondensoituu - lämpötilanvaihtelujen takia - vettä enemmän kuin täyteen säiliöön.

Talvilaadun dieseliä on tänäkin syksynä ollut myynnissä jo jonkin aikaa, mutta tankattu laatu kannattaa kuitenkin tarkastaa.  Polttonesteen laatu selviää useimmiten polttoainepumpuista huoltoasemilla.

Yleiset lyhenteet laaduille ovat: DIK-kesälaadun diesel, DIT-talvilaadun diesel.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.