Talviautoilijalle elintärkeä keksintö syntyi 80 vuotta sitten

22.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Talviautoilijalle elintärkeä keksintö syntyi 80 vuotta sitten

Nokian Renkaat kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan pohjoisen viimaan ja pakkaseen vuonna 1934.

80 vuotta sitten esitelty ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas suunniteltiin kuorma-autoille.

Kaksi vuotta myöhemmin rengastehtaan insinöörit kehittivät liukasteleville mobilisteille uuden talviturvallisuutta parantaneen ratkaisun, Lumi-Hakkapeliitan.

Nykyisin Nokian Hakkapeliitta on yksi tunnetuimmista talvirengasbrändeistä.

Hakkapeliitta-sarja vahvistuu nyt kasvavaan katumaasturisegmenttiin räätälöidyllä nastallisella Nokian Hakkapeliitta 8 SUV sekä pakettiauto- ja jakeluautokäyttöön kehitetyillä Nokian Hakkapeliitta C3 ja Nokian Hakkapeliitta CR3 -renkailla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Valmistajan mukaan urheilullinen Hakkapeliitta 8 SUV -nastarengas tuo talviteille ennen kokematonta pitoa ja kestävyyttä. Mallissa on hyödynnetty Nokian Hakkapeliitta 8:ssa ensi kertaa esiteltyä Nokian Eco Stud 8 -konseptia, ja lentokone- ja puolustusvälineteollisuudesta tutut materiaaliratkaisut optimoivat kestävyyden.

Hakkapeliitta C3- nastarengasta Nokian Renkaat kuvailee jämäkäksi ja nastatonta talvirengasta, Hakkapeliitta CR3:a, kevyesti rullaavaksi ja polttoainetta säästäväksi renkaaksi. Kitkarenkaassa hyödynnetään Nokian Hakkapeliitta R2 -henkilöautonrenkaasta tuttua talvipitoa kasvattavaa Nokian Cryo Crystal -konseptia.

Lisäksi Nokian Renkaat kasvattaa Nordman-rengasperhettä ja tuo markkinoille B-segmenttiin suunnatut Nokian Nordman 5 ja Nokian Nordman 5 SUV -nastarenkaat. 

Uusien rengasmallien toimitukset jälleenmyyjille käynnistyvät alkuvuodesta ja tarkat tuotetiedot julkaistaan helmikuun alussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.