Tämä on Japanin suosituin auto – kuinka erilaisia automarkkinat ja -maut voivatkaan olla

04.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Japanin myydyin auto kesäkuussa ja kahtena kuukautena ennen sitä on Daihatsu Tanto. Tanto on pieni kei-luokan kaappiauto.

Japanin automarkkinat ovat hyvin erilaiset kuin meillä Suomessa ja Euroopassa yleensä., vaikka Toyota on pitkään ollut suomalaisten kestosuosikkeja. Japanin automarkkinat ovat erikoiset meidän mittapuulla, koska ihmisiä on paljon, ja tilaa liikkua ei ole.

Japanissa on tämän vuoksi käytössä erikoinen kei-autoluokka, jonka autot saavat verohelpotuksia ostohinnassa ja käyttökustannuksissa. Kei-auto saa olla maksimissaan 3,4 metriä pitkä ja 1,48 metriä leveä. Moottori saa olla iskutilavuudeltaan maksimissaan 660 cc ja hevosvoimia 66.

Jotta tällaiseen autoon mahtuisi edes joitakin ihmisiä sisään, on autojen kummallinen koirankoppimainen olemus syntynyt. Tilankäytön maksimointi on tärkein ominaisuus. Monet kei-luokan autot näyttävät siksi kovin samanlaisilta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Daihatsu on Toyotan tytäryhtiö, ja merkillä on hyvä maine Japanissa. Tantoa myytiin 21 323 kappaletta kesäkuussa. Toiseksi suosituin auto on Toyota Aqua 19 812 myydyllä autolla. Kei-luokan autot nappasivat yhteensä kuusi paikka top 10:stä. Japanin viidenneksi myydyin auto on meillä Suomessakin tuttu Toyota Prius, kertoo Japan Times.

Suomen myydyin auto kesäkuussa oli VW Golf, joten automaku on hyvin erilainen Suomessa ja Japanissa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.