Tämä on Teslan suuri suunnitelma osa II: aurinkovoimaa, busseja ja autonomista ajamista

21.07.2016 | Max Lange
Tämä on Teslan suuri suunnitelma osa II: aurinkovoimaa, busseja ja autonomista ajamista

Teslan perustaja Elon Musk paljasti keskiviikko-iltana Teslan suuren suunnitelman toisen osan omassa blogissaan. Blogissa esitettyjen suurten linjojen mukaan Tesla aikoo jatkaa seuraavalle vuosikymmenelle.

Teslan edellinen suuri suunnitelma julkaistiin jo kymmenen vuotta sitten. Tuolloin Elon Musk halusi luoda ensin kalliin pienen tuotantomäärän sähköauton (Roadster). Tämän jälkeen vuorossa olisi keskimääräisen tuotantomäärän malli, joka maksaa vähemmän kuin edeltänyt auto (Model S ja X) ja lopuksi vuorossa olisi kohtuuhintainen ja suuren tuotantomäärän malli (Model 3).

Edellisen suunnitelman tavoitteet alkavat nyt olla tavoitettu, joten Musk halusi julkistaa Teslan seuraavat tavoitteet. Kaikki seuraavat vaiheet perustuvat siihen, että ihmisten on lopetettava ennemmin tai myöhemmin fossiilisten polttoaineiden käyttäminen ja siirtyä käyttämään kestäviä energianlähteitä. Tähän Tesla haluaa tarjota jatkossa laajamittaisia ratkaisuja.

Kohta 1: Energian keruun ja säilömisen yhdistäminen

Tesla on ollut otsikoissa viime aikoina aikeistaan ostaa aurinkopaneeleita valmistava Solar City. Tätä Musk selittää sillä, että Tesla haluaa tarjota aurinkoenergian ja akkuteknologian yhdistävän tuotteen, joka vain toimii – kaikki yhden palvelun alta.

Kohta 2: Laajentaa toimintaa kattamaan useita eri maanpäällisiä kuljetusmuotoja

Tesla tarjoaa tällä hetkellä mallivalikoimassaan vain kahta autoa Model S:n ja Model X:n. Parin vuoden sisällä Tesla laajentaa mallistoaan Model 3:lla, kompaktilla katumaasturilla sekä jonkinlaisella pick-upilla, valottaa Musk blogissaan. Hänen mukaan tästä ei ole kuitenkaan enää tarvetta pienentää merkin malleja.

Seuraava tärkeä vaihe Teslalla on kasvattaa tuotantomääriä nykyisestä tuntuvasti, jotta ihmiset saisivat käsiinsä kestävä tulevaisuutta edesauttavia tuotteita. Tuotantomäärien lisäämisen lisäksi Muskin mukaan tarvitaan ratkaisuja sekkä rekka- että linja-autoliikenteeseen. Tesla onkin uusien suunnitelmien mukaan julkistamassa ensi vuonna versiot sähköisestä kuorma-autostaan sekä linja-autostaan. Molemmat ovat Muskin blogin mukaan jo varhaisessa vaiheessa työn alla.

Teslan linja-auto olisi tietenkin autonominen, joka vie ihmiset perille koteihinsa. Musk ehdottaakin, että linja-autonkuljettajan rooli muuttuisi kuljettajasta kaluston hoitajaksi. Hän kutistaisi linja-autojen kokoa nykyisestä, jotta ne soljuisivat paremmin liikenteen seassa. Matkustajia pitäisi tällaiseen linja-autoon mahduttaa kuitenkin mahdollisimman paljon, jotta kaluston määrä kaupungin tiestöllä vähenisi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kohta 3: Autonomia

Kun teknologia kehittyy nykyisestä, ovat kaikki Teslan tuottamat autot tulevaisuudessa autonomisia. Jotta itsestään ajavat autot hyväksytään laajamittaisesti liikenteeseen, tarvitsee Teslan autojen kulkea noin 10 miljardia kilometriä keräten erilaista dataa liikenteestä. Tällä hetkellä Teslan autot keräävät dataa 5 miljoonan kilometrin päivävauhdilla, kertoo Musk blogissaan. Suurin este autonomiselle ajamiselle on lainsäädäntö.

Kohta 4: Jakaminen

Kun oikea täysimittainen autonominen ajaminen on hyväksyttyä tieliikenteessä, on mahdollista kutsua auto hakemaan auton omistajan lähes mistä tahansa. Tämä mahdollistaa autossa nukkumisen ja lukemisen matkan aikana. Hurjin ehdotus kuitenkin on, että Teslan auton omistajana voit jakaa autosi käytön myös muille. Tämä puolestaan tuottaa rahaa auton omistajalle silloin, kun hän ei käytä sitä, ja puolestaan vähentää auton omistamisen kuluja tuntuvasti.

Teslan tulevaisuuden suunnitelmat kuulostavat hurjilta, mutta nykyisellä kehitystahdilla jopa uskottavilta. Teslalla ja Elon Muskilla on kuitenkin edessään suuret haasteet sekä viranomaisten että konservatiivisen autoteollisuuden edessä.

Lähde: Tesla Blog

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.