Tämä on uusi Jaguar XE – alumiinia ja uhoa

09.09.2014 | TL-verkkotoimitus

Jaguar XE julkaistiin myöhään eilen illalla Lontoon Earls Courtissa näyttävässä tilaisuudessa, joka oli täynnä tähtisädettä.

Kaikesta oli nähtävillä, että Jaguar XE:n julkaisu on erittäin tärkeä perinteiselle brittimerkille sekä koko saarivaltion autoteollisuudelle. Uutuudella yritetään haastaa toden teolla saksalaisten hallinnoimaa keskikokoisten premium-autojen luokkaa.

Muotoilusta ei XE:n hyökkäys varmastikaan jää ensimmäiseksi kiinni. Inspiraatiota on haettu aina merkin juurilta asti. Keulastaan auto muistuttaa yllättävän paljon nykyistä XF:ää, mutta kylkilinja kertoo uutuuden olevan sitä lyhyempi. Autossa on nyky-Jaggeksi yllättävän paljon särmää.

Jaguar paukuttelee uutuuden kanssa henkseleitä oikein toden teolla. Britit väittävätkin, että XE olisi luokkansa paras auto ajaa. Uho on kova, sillä samassa luokassa lymyää muuan BMW 3-sarja, jota moni pitää lähes kaikkien automallien mittapuuna ajettavuudessa.

Jaguar kertoo, että uusi XE on merkin kaikkien aikojen jäykin ja kevyin neliovinen automalli. Näiden ominaisuuksien pitäisi toden teolla parantaa ajo-ominaisuuksia. Autossa on käytetty ennen näkemättömän paljon alumiinia. Myös sen monokokki on tehty suurilta osin alumiinista.

XE:n ilmanvastuskerroin on todella alhainen, vain Cd 0.26. Tämän lukeman saavuttamiseksi on käytetty yli kahdeksan miljoonaa tuntia prosessointiaikaa.

Jaguar XE:n moottorivalikoimaan kuuluu liuta neli- ja kuusisylinterisiä diesel- ja bensiinimoottoreita. Nyt julkistuksen yhteydessä paljastettiin XE S, jossa on mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6. Moottori tuottaa 340 hevosvoimaa ja 450 Nm vääntöä. Suorituskyky on kiitettävä, sillä 0–100 km/h kiihdytys sujuu 5,1 sekunnissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Aiemmin kesällä Jaguar paljasti uuden Ingenium-moottoriperheen, jonka jälkeläiset saapuvat ensimmäisenä XE:n keulalle. Kaksilitraisen ahdetun dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 g/km. Lukema on todella alhainen tämä kokoluokan autolle.

Diesel tuottaa perusversiona 163 hevosvoimaa ja 380 Nm vääntöä. Myöhemmin on tulossa tehokkaampia versioita samasta moottorista. Kaksilitraisten bensiinimoottoreiden teknisiä tietoja ei ole vielä paljastettu. Vaihteistona Jaguar tarjoaa ZF:n erinomaista 8-pykäläistä automaattivaihteistoa.

XE:n pituus on 4 672 mm ja akseliväli 2 835 mm. Painoa autolle kertyy kevyimmässä trimmissään 1 474 kg. Loput tekniset tiedot Jaguar lupaa paljastavansa Pariisin autonäyttelyssä.

Mitä mieltä olette, voiko uusi XE oikeasti haastaa saksalaiset?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.