Tämä on uusi Mercedes E-sarja – pakattu täyteen uusinta tekniikkaa

11.01.2016 | Max Lange

Mercedes-Benz on julkistanut pitkään odotetun E-sarjan Detroitin autonäyttelyssä. Kuten osattiin odottaa, on täysin uudistunut Eemeli erittäin sukunäköinen C- ja S-sarjojen kanssa.

Silmiinpistävintä uutuudessa on sen aiempaa pyöreämpi ja nuorekkaampi muotoilu, joka on tuonut sen erittäin lähelle sisarmallejaan. Varsinkin C-sarjan ja nyt esitellyn E-sarjan erottamiseen tarvitaan kuvien perusteella lähes mikroskooppia.

Uutuus on kuitenkin huomattavasti isompi auto kuin C-sarja ja samoin myös edeltäjänsä. Auton pituus on kasvanut 43 mm edellissukupolveen verrattuna ollen nyt 4 923 mm. Akseliväli on kasvanut peräti 63 mm, mikä tarkoittaa etu- ja takaylityksien pienentyneen. Kaikesta huolimatta E-sarja on pikkuisen kapeampi ja matalampi kuin edeltäjänsä (2 mm ja 6 mm).

Mercedes kehuu Eemelin ilmanvastuksen olevan luokkansa paras. Ilmanvastuskerroin on onnistuttu puristamaan alas lukemaan 0,23. Kulutuslukemia on pyritty alentamaan myös suurlujuusteräksien ja alumiinin voimakkaalla käytöllä. Näin painoa on pudotettu noin 100 kilolla vähän mallista riippuen.

Uusi dieselmoottori

Lanseerauksen yhteydessä E-sarjaan tarjotaan vain kahta moottorivaihtoehtoa, mutta valikoima laajenee pian sen jälkeen. Molemmat moottorit ovat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä toisen ollessa bensiini- ja toisen dieselkäyttöinen.

Nelisylinterinen dieselmoottori on täysin uusi ja se korvaa merkin mallistossa vähitellen vanhan OM651-moottorin. Kaksilitraisen (1950 cc) uutuusmoottorin mallitunnus on OM654. E 220 d -mallissa uusi pata tuottaa 195 hv ja 400 Nm vääntöä, mutta kulutus- ja päästölukemat on puristettu alas numeroihin 3,9 l/100 km ja CO2 102 g/km.

Mercedes kehuu uuden alumiinilohkoisen dieselin olevan äärimmäisen hienostunut. Dieselin lisäksi E-sarjasta on luvassa pistokehybridiversio E 350e, jossa yhdistyy kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori pieneen sähkömoottoriin. Tehoa hybridistä lähtee 279 hv ja yhdistetyksi kulutukseksi luvataan 2,1 l/100 km ja CO2-päästöiksi 49 g/km.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

E-sarjan ohjaamo ja sen uudet ominaisuudet paljastettiin jo aiemmin. Kuljettajan ympäristö on loikkaamassa uuden sukupolven myötä toiselle tasolle ominaisuuksien ja laatuvaikutelman osalta.

Lisäksi E-sarja tuo mukanaan valtavan arsenaalin erilaisia turvavarusteita sekä avustimia. Tärkein uutuusvaruste on Drive Pilot, joka tuo autonomisen ajamiseen lähemmäs nykyautoilijaa. Järjestelmä osaa nyt seurata edellä ajavaa autoa moottori- ja maanteillä.

Kuljettajan käskyjä tukee Steering Pilot, joka ohjailee autoa itse kaistojen sekä muiden autojen välissä. Se avittaa kuljettajaa loivemmissa kaarteissa, mutta jyrkemmissä mutkissa kuljettajan on itse hoidettava kääntäminen.

Ruuhkatilanteissa Drive Pilot -järjestelmän ei tarvitse tukeutua vain kaistamerkintöihin, vaan se osaa liikkua eteenpäin myös muiden autojen sijainnin perusteella. Drive Pilot -järjestelmän Active Lane-change -avustin osaa vaihtaa myös kaistaa moottoritieosuuksilla itsenäisesti.

Uusi E-sarja esitellään Euroopassa ensi kerran Geneven autonäyttelyssä, ja Euroopan laajuinen lanseeraus tapahtuu myös keväällä 2016. Farmarikorista versiota joudutaan odottamaan vuoden loppupuoliskolle.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.