Tässä on kolmannen sukupolven Smart – katso kuvat

16.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Uusi Smart Fortwo ei ehkä yllätä ulkoasullaan, mutta pinnan alla piilee paljon uuttaa tekniikkaa. Neliovinen Forfour tuo myös lisää käytännöllisyyttä Smartin mallistoon.

Kaksiovisen Smartin pituus on 2,69 metriä ja neliovisen 3,49 metriä. Auton ulkomitat haluttiin pitää edelleen mahdollisimman pieninä. Suunnittelufilosofiassa keskeisessä asemassa olivat suurkaupunkiympäristö ja sen asukkaat.

Tavaratila kaksiovisessa on 260 ja neliovisessa 185 litraa. Penkit kaadettuna ja kattoon asti pakattuna Forfouriin voi änkeä 975 litran edestä tavaraa.

Kääntöympyrä on maailman pienempiä 6,95 metrillä, neliovisessa Forfourissa lukema on 8,65 m, joka on lähes sama lukema kuin edellispolven Fortwossa. Auto on leventynyt 10 senttimetrillä edeltäjään verrattuna, koska autoon haluttiin saada lisää tilaa.

Smartin tekijät haluavat korostaa auton turvallisuutta, joka on viety entistäkin pidemmälle. Auton turvallisuudessa ei ole haluttu tehdä kompromisseja, vaikka auton onkin pikkuruinen.

Ohjaamo on värikäs ja siihen on saatavilla monenlaisia eri värejä. Keskellä sijaitsee uusi monitoiminäyttö, jonka toimintoihin vahvasti älypuhelinsovellukset.

Smartiin tarjotaan aluksi kolmea kolmisylinteristä moottoria, joden teholukemat ovat 60, 71 ja 90 hevosvoimaa. Viimeisenä mainitun turboahdetun 898 cc moottorin voisi kuvitella liikuttavan pienikokoista Smartia jo todella iloisesti. Pienempitehoiset ovat ahtamattomia ja iskutilavuudeltaan 999 cc.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Edellisessä sukupolvessa monia ärsytti epämukavasti toiminut automatisoitu manuaalivaihteisto. Smartin tekijät myöntävät, että vaihteistossa oli parantamisen varaa. Autoon on tuotu joko viisivaihteinen manuaalivaihteisto tai ensimmäisenä tässä luokassa oleva kuusilovinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Tämän kokoisessa autossa eikä pienten autojen luokassa ole ennen nähty ajoavustimia. Uuteen Smartiin on kuitenkin pakattu mm. kaistallapito-, sivutuuli- ja etutörmäysavustimet.  Asiakaspalautteen perusteella Smartin ajomukavuuteen on haluttu panostaa, ja sen tulisi olla huomattavasti aiempaa parempi.

Auton varustetasot ovat passion, prime ja proxy. Smartiin on saatavissa varusteina mm. led-päiväajovalot, keskuslukitus, vakionopeudensäädin ja sähköikkunat.

Neliovinen Smart Forfour valmistetaan samalla tehtaalla Slovenian Novo Mestossa kuin Renault Twingokin. Autojen pohjarakenne, ulkoasu ja tekniikka muistuttavat hyvin paljon toisiaan. Kaksiovinen tulee Hambachista, mistä aiemmat Smartitkin ovat tullleet.

Lehdistötiedotteesta ei mainittu mitään päästö- tai kulutuslukemista. Niiden voisi kuitenkin kuvitella pudonneen aiemmista malleista. Myöskään sähkö-Smartista ei ollut mainintaa.

Uusi Smart-sukupolvi lanseerataan Euroopassa lokakuussa. Hintataso tulee pysymään samalla tasolla kuin edeltäjässäänkin. Smart Forfour maksaa vain noin 600 euroa enemmän, vaikka sillä rahalla saa myös yllättävän paljon enemmän autoa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.