Tässä ovat Hyundain i30-perheen uutuudet ja hinnat

14.02.2018 |

Vajaassa vuodessa uusi Hyundai i30 -mallisarja on kasvanut täyteen mittaansa, kun keväällä 2017 Suomeen saapunut i30 Hatchback ja sitä syksyllä seurannut i30 Wagon ovat saaneet seurakseen i30 N:n ja viimeisimpänä i30 Fastbackin.

Kolmannen sukupolven Hyundai i30 -perhe on kehitetty käyttäen hyväksi kaikkea sitä tietoa, minkä Hyundai Motor on kerännyt neljännesvuosisadan aikana toimiessaan Euroopassa. Hyundai i30 on suunniteltu ja kehitetty Euroopassa eurooppalaisille ja se myös valmistetaan Euroopassa. Vuonna 2007 esiteltyä Hyundai i30:tä on myyty Euroopassa jo lähes miljoona kappaletta, joista Suomen osuus on yli kymmenentuhatta.

Hyundai i30 Fastback

Hyundain Euroopan muotoilukeskuksen päämuotoilija Thomas Bürkle kuvailee i30-perheen uusinta jäsentä.

”Uusi i30 Fastback on todellinen pelinavaaja. Olemme ensimmäinen volyymimerkki alemmassa keskiluokassa, jolla on tyylikäs ja hienostunut viisiovinen coupé. Luodessamme i30 Fastbackia leikimme i30-mallisarjan mittasuhteilla pudottamalla Cascading Grillen korkeutta ja madaltamalla kattolinjaa. Tyylikästä sivulinjaa korostaa edelleen holvimainen takaspoilerin muoto.”

Sisarmalliin i30 Hatchbackiin verrattuna katto on 25 mm matalammalla ja 4 455 mm:n mittaisena i30 Fastback sijoittuu pituudeltaan aivan i30 Hatchbackin ja i30 Wagonin puoleen väliin. Uuden i30 Fastbackin  silhuetin viimeistelee kookas takaspoileri, joka on integroitu takaluukkuun ja jatkuu takavaloihin saakka.

Hyundai halusi luoda i30 Fastbackiin muihin malleihin verrattuna yksilölliset ajo-ominaisuudet, minkä takia koria on laskettu. Se pudottaa auton painopistettä, millä on positiivinen vaikutus auton hallittavuuteen. Kun vielä jousituksen jäykkyyttä on lisätty 15 prosentilla, on i30 Fastbackin käytös sisarmalleja dynaamisempaa ja herkempää.

Perusmoottorina i30 Fastbackissa on kolmesylinterinen ahdettu 88 kW (120 hv) -tehoinen 1,0 T-GDI, jonka bensiinivaihtoehtona on nelisylinterinen ahdettu 1,4 T-GDI, joka kehittää tehoa 103 kW (140 hv). Lisäksi valittavana ovat uudistuneet 1,6-litraiset turbodieselit. Hyundai i30 Fastbackin varustetasot ovat Comfort ja Style. Jo Comfort-mallista alkaen vakiovarustelistalla ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja älyavain.

Hyundai i30 Fastbackin hinnat alkavat 1,0 T-GDI Comfortin 23 790 eurosta ja eroa vastaavaan i30 Hatchbackiin on tuhat euroa. 

Hyundai i30 N

i30 N:n N-kirjain viittaa Hyundai Motor Companyn globaaliin kehityskeskukseen NamYangiin Etelä-Koreassa. Se kertoo myös Nürburgringistä Saksassa, missä sijaitsee Hyundai Motor Europen tekninen keskus. Hyundai i30 N:n viimeistelyyn kuului neljä viikkoa kestänyt 10 000 kilometrin mittainen kestotesti radalla, mikä vastaa lähes 180 000 kilometrin ajoa arkiliikenteessä.

Muotoilussa noudatettiin ”muoto seuraa toimivuutta” -periaatetta, jonka mukaisesti aggressiiviset etu- ja takapuskurit ja kookas takaspoileri sovitettiin i30-mallisarjan linjoihin. Tuulitunnelissa käytettiin paljon aikaa siihen, että löydettiin oikea suhde autoa tiehen painavan voiman ja ilmanvastuksen välillä. N-mallia on levitetty niin, että niiden sisään mahtuvat leveillä renkailla varustetut 18-tuumaiset vanteet.

Sydämenä Hyundai i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää tehoa vakiomallissa 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 - 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Laaja suurimman vääntömomentin alue kertoo Hyundain filosofiasta, jonka mukaan moottorin käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaihtoehtona on vielä tehokkaampi i30 N Performance, jonka moottori kehittää samalla käyntinopeudella tehoa 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se on käytettävissä vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 - 4 700 r/min. Kiihtyvyys on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,2 s) ja huippunopeus on sama 250 km/h.

Hyundai i30 N:ssä on kuusivaihteinen käsivaihteisto.

Tehokkaamman moottorin lisäksi Hyundai i30 N Performancessa ovat tätä automallia varten suunnitellut 19-tuumaiset Pirelli P-Zero -renkaat, punaiset jarrusatulat ja suuremmat jarrulevyt (18 tuumaa edessä ja 17 tuumaa takana). Elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin (E-LSD) ja säädettävä pakoputkiston venttiilijärjestelmä ovat muita Performance-paketin varusteita.

Molemmissa i30 N -malleissa on vakiovarusteena muun muassa mäkilähtöavustin. Jousituksessa ohjataan sähköisesti vaimennustehoa ja sen toimintaa voi säätää sen mukaan, ollaanko arkipäivänä matkalla töihin vai viikonloppuna ratapäivillä harjoittelemassa nopeaa ajoa. Valittavana on viisi erilaista ajotilaa, joita säädetään ohjauspyörän N-painikkeen lisäksi kojelaudan kosketusnäytöstä.

Hyundai i30 N maksaa 34 990 euroa ja i30 N Performance 39 990 euroa.

Hyundai i30 Wagon

Hyundai keskittyi i30 Wagonia kehittäessään sen tavaratilan muotoon, tilojen maksimointiin ja niiden helppoon muunteluun.

Tuloksena on tavaratila, johon mahtuu takaistuimen ollessa käytössä yli kuusisataa litraa kuljetettavaa. Kun takaistuin käännetään alas, kasvaa tila 1 650 litran kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa moneen osaan jaettu lisätila säädettävän tavaratilan lattian alla. Perusvarustetasoa (Classic) lukuun ottamatta i30 Wagonissa on myös tavaratilan ja matkustamon väliverkko.

Hyundai i30 Wagonin 4 585 mm:n pituisessa korissa on sisarmalleja enemmän tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen.

Hyundai i30 Wagonin lisähinta viisioviseen sisarmalliin verrattuna on noin 1 400 euroa ja hinnat alkavat i30 Wagon 1,4 MPI Classicin 20 690,87 eurosta.

Hyundai i30 5d

Hyundai aloitti i30-mallin vyöryttämisen markkinoille vuonna 2007 viisiovisella mallilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen farmarimallin. Historiaa toistettiin nyt kolmannen sukupolven kohdalla, josta ensimmäisenä esiteltiin viisiovisen i30 5d Hatchback. i30 Wagonin tapaan valikoima on monipuolinen, sillä saatavana on kolme varustetasoa, kolme bensiini- ja dieselmoottoria sekä käsivalintainen tai automaattivaihteisto. Hyundai i30 Hatchbackin hinnat lähtevät 19 253,96 eurosta.Hyundai myöntää nyt i30-mallistolleen peräti seitsemän vuoden takuun entisen viiden vuoden sijaan, edelleen ilman kilometrirajoitusta. Pidennetty jatkotakuu on voimassa toistaiseksi 15.2.2018 jälkeen rekisteröityihin tai käyttöönotettuihin i30-mallisarjan autoihin.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.