Tässä se nyt on: Uusi BMW 5-sarja – paljon tuttua, jotakin uutta

13.10.2016 | Max Lange

BMW on juuri julkistanut uuden seitsemännen sukupolven 5-sarjan sedanin. Ulkoisesti autossa on edelleen paljon tuttua, mutta teknisesti on taas loikattu askel eteenpäin.

Helmikuussa 2017 ympäri maailman lanseerattava 5-sarja pyrkii edelleen olemaan ylemmässä keskiluokassa ajajan auto. Edeltäjään verrattuna painoa on pudotettu tuntuvasti ja moottoreiden ja voimalinjan hyötysuhdetta on tietenkin parannettu edeltäjään verrattuna. Teknologia näyttää uutuudessa myös suurta roolia.

BMW:n mukaan 5-sarjan kehuttuja ajo-ominaisuuksia parannettu entisestään. Tätä avittavat mm. 100 kilolla tippunut paino sekä luokassaan erinomainen ilmanvastuskerroin, vain 0,22 Cd. BMW ei ole kuitenkaan lähtenyt sotkemaan merkin peruspilareita, eli 5-sarja on edelleen takavetoinen, painojakauma on lähellä 50/50-suhdetta ja auton painopiste on alhainen.

Muotoilullisesti uutuus on hyvin konservatiivinen. Auton erottaa melko helposti uudeksi mallikseen, mutta BMW:n muotoiluosasto ei ole lähtenyt keksimään pyörää uudelleen. Keulaa hallitsevat nyt erittäin isokokoiset munuaiset. Uuden vitossarjan yleisilme ja kylkilinja ovat kuitenkin aiempaa kevyemmän oloisia kuin edeltäjässään.

5-sarja on edelleen isokokoinen auto, sillä sen kokonaispituus on 4,935 mm. Kasvua edeltäjään on tullut noin 30 mm. Kasvaneista ulkomitoista huolimatta BMW on onnistunut tekemään uutuudesta aiempaa kevyemmän. Uutuus jakaa perusrakenteensa tuoreen 7-sarjan kanssa, mutta 5-sarja ei ole saanut säätösyistä lippulaivan hiilikuituosia käyttöönsä.

Jotta BMW pysyisi mukana teknologian kehityksessä, tarjoavat baijerilaiset 5-sarjaan myös puoliautonomisia ajoavustimia, jotka pitävät auton kaistallaan moottoritieolosuhteissa. Lisäksi vitonen saa päivitetyn iDrive-järjestelmän sekä uuden aiempaa suuremman head-up-näytön kuljettajan näkökenttään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottoripuolella 5-sarjassa on paljon tuttuja elementtejä. Alussa autoon tarjotaan neljää eri moottorivaihtoehtoa – kaksi dieseliä ja kaksi bensiinimoottoria. Bensiinimoottorit lanseerauksessa ovat 530i ja 540i, kun taas dieselit ovat 520d ja 530d. Suomessa kiinnostavin lienee 520d, joka tuottaa 190 hv ja 400 Nm vääntöä. Moottorin ilmoitettu kulutus on vain 4,0 l/100 km hiilidioksidipäästöjen ollessa 107 g/km.

Pian auton lanseerauksen jälkeen tarjolle tuodaan 520d Efficient Dynamics Edition, 530e iPerformance -pistokehybridi sekä malliston huipulle M550i xDrive, joka jää alkuvaiheessa malliston tehokkaimmaksi malliksi. BMW ei tosin poissulje todellisen M5-mallin tuloa – sitä joudumme odottamaan kuitenkin vielä tovin.

Uusi 5-sarja saapuu Eurooppaan kevättalvesta 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.