Tässä se vihdoin on: uusi Honda NSX

13.01.2015 | TL-verkkotoimitus

Jo useamman vuoden konseptiasteella ollut Honda NSX on vihdoin julkaisu tuotantomallina. Legendaarinen mallinimi on saamassa arvoisensa jatkajan.

Yksi 90-luvun ikonisimmista urheiluautoista Honda NSX on päivittynyt 2010-luvulle. Moottorina jatkaa V6, mutta yhtäläisyydet edeltäjään loppuvat pitkälti siihen. Uutuus on nimittäin myös hybridi, ja polttomoottorin parina toimii peräti kolme sähkömoottoria.

Ulkoisesti tuotantomalli ei eroa paljoakaan aiemmista konseptimalleista. Uusi NSX on sähkömoottorien avulla nelivetoinen. V6-moottori on kaksoisahdettu ja kolmen sähkömoottorin avittamana yhteisteho on 550 hevosvoimaa.

Lukema on kova, mutta nykypäivänä ei mitenkään järisyttävä. Samaan aikaan julkistetussa Ford GT:ssä on 600 hevosvoimaa, mutta ei lainkaan sähkömoottoreita. NSX:ssä voima välitetään tiehen täysin uuden yhdeksänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston avulla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yksi kolmesta sähkömoottorista sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä. Se parantaa Hondan mukaan suorituskykyä kiihdytettäessä, jarrutettaessa ja vaihtamisissa. Kaksi muuta sähkömoottoria sijaitsevat molemmat etuakselilla.

Nämä sähkömoottorit ovat suoraan yhteydessä kuhunkin etypyörään, johon teho välitetään. Näin saavutetaan välitön vääntö, mutta voimaa voidaan jakaa myös mukautuvasti etupyörien kesken (torque vectoring).

Yllättävää kyllä, moderni NSX on suunniteltu ja aiotaan rakentaa Yhdysvalloissa Japanin sijaan. Auton tilauskirjat avataan kesällä, ja ensimmäiset NSX:t toimitettaneen asiakkaille vuoden lopussa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.