Tässä on uusi Hyundai i30 – tavoitteena Euroopan valloitus

08.09.2016 | Timo Suomala

Hyundai i30 uudistuu täysin. Olimme paikalla Frankfurtissa auton ensiesittelyssä.

Hyundai i30 uusiutuu täysin mallin kolmanteen sukupolveen. Tuulilasi oli paikalla Frankfurtissa, jossa viisiovinen uutuus ensiesiteltiin medialle. Koeajamaan autoa päästään ensi vuoden alussa. Uusi i30 lanseerataan suurelle yleisölle syyskuun lopulla Pariisin autonäyttelyssä. Suomeen i30 saapuu ensi vuoden alkupuoliskolla kevääseen mennessä.

Tehdas lupailee uuden i30:n ympärille laajempaakin malliperhettä. Frankfurtin esittelyn yhteydessä vilautettiin kolmea piirrettyä sivukuvaa, joista voi päätellä viisiovisen i30:n saavan rinnalleen myös neli- tai viisiovisen viistoperän sekä farmarimallin. Tulevan i30-mallin myötä Hyundai lanseeraa myös suorituskykyisemmän N-malliston ensimmäisen malliversion. Tehdas kertoo sen tuotannon käynnistyvän ensi vuoden aikana. Esimakua N-versiosta voitaneen odottaa Pariisin autonäyttelyssä mahdollisen konseptin muodossa. Uusi Hyundai i30 on suunniteltu, testattu ja valmistettu Euroopassa.

Uudella i30:llä on myös rooli 25 vuotta Euroopan markkinoilla olleen Hyundain pyrkimyksissä edelleen parantaa asemiaan Euroopan markkinoilla. Hyundain markkinointijohtaja Jochen Sengpiehl kertookin, että Hyundain tavoitteena on saavuttaa vuoteen 2020 mennessä aasialaisten merkkien ykkösasema Euroopassa niin myynnissä, markkinaosuudessa kuin asiakastyytyväisyydessä. Sengpiehl kutsuu uutta i30:stä rohkean mahtailevasti myös uudeksi kansanautoksi.

Muotoilu on tehtaan kasvutavoitteessa suuressa roolissa. Sengpiehl kertoo muotoilun olevan tärkein ostoperuste eurooppalaisille Hyundain valitseville ostajille. Tämän luulisi olevan sulosäveliä Hyundain muotoilijoiden korville.

Hyundai Motor Groupin muotoilujohtaja Peter Schreyer ei usko, että Hyundain muotoilijat tekevät toisin kilpailijoihin nähden luodessaan muotoilulle näin vahvan aseman. ”En usko, että teemme mitään varsinaisesti eri tavalla. Pyrin antamaan uusille ideoille ja ajatuksille tilaa. Minun tehtäväni on ohjata muotoilua niin, että se tukee brändiä parhaalla mahdollisella tavalla.”

”Hyundain suhteellisen nuoresta iästä Euroopan markkinoilla on enemmän hyötyä kuin haittaa. Meillä ei ole niin vahvoja ennalta määrättyjä odotuksia kuin merkeillä, jotka ovat olleet kauemmin markkinoilla. Suuri osa työstä on brändin kehittämistä, ei ainoastaan sen tukemista”, Schreyer jatkoi.

Uuden i30-mallin ulkomitoista 2650 millimetrin akseliväli on entisellään. Pituutta on tullut lisää neljä senttiä ja leveyttä 1,5 senttiä. Uusi malli on madaltunut 1,5 senttiä. Suurlujuusteräksen määrä on uuden i30:n korirakenteessa lähes kaksinkertaistunut 53 prosenttiin. Uuden mallin kori on 28 kg edeltäjää kevyempi.

Uuden i30:n voimanlähteet ovat kaikki turboahdettuja. Malliin tulee saataville uusi 1,4-litrainen T-GDI-moottori. Nelisylinterinen turbokone tuottaa tehoa 140 hv.

Kaksi muuta bensiinimoottoria ovat kolmisylinterinen 1.0 T-GDI (120 hv) sekä nelisylinterinen 1.4 MPI-moottori (100 hv). Dieseleitä edustaa 1,6-litrainen moottori, joka tulee saataville kolmena eri tehoversiona, 95, 110 ja 136 hv. Tehokkaimman dieselin suurin vääntö on 280 Nm. Moottorien parina on vakiona kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Uuden 1.4 T-GDI:n ja kahden tehokkaamman dieselmoottorin pariksi voi valita myös seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Automaattilaatikolla tehokkaimman dieselin vääntölukema kasvaa 300 Nm:iin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tavaratila on kasvanut 17 litralla 395 litraan. Ensivilkaisulta lukemaan on laskettu mukaan myös tavaratilan pohjan alla oleva tila. Takaselkänojat alaskäännettyinä tila laajenee 1301 litraan. Takaistuimen selkänojasta löytyy suksiluukku.

Ledivalojen yleistyessä myös i30:een ajovalot saa lisävarusteena led-mallisina. Etuvilkut on integroitu pystysuuntaisiin led-päiväajovaloihin. Myös takavalot on toteutettu ledein.

Uuden i30:n mittasuhteet ovat kohdallaan ja muotoilu on tasapainoinen. A-pilarit on sijoitettu aiempaa taemmas mikä korostaa konepellin mittaa. Hyundain muotoilujohtaja Peter Schreyer alleviivaa i30:n uudelleen muokattua maskia. Schreyer kertoo, että kaikki uudet Hyundai-mallit tulevat keulanilmeessä seuraamaan i30:n esimerkkiä.

Samalla, kun i30:n korimuotoilu tavoittelee eurooppalaista identiteettiä, se häivyttää korealaiselle muotoilulle tyypillisiä monimuotoisia ja kaarevia yksityiskohtia. Kokonaismuotoilu on uudessa mallissa selvästi yhtenäisempi. Muotoilussa näkyy selvää tyylillistä pelkistämistä, mutta autoa katsoessa ei voi olla pohtimatta, kaipaisiko i30:n muotoilu ripauksen omaa persoonallisuutta pyrkimyksissään miellyttää suuria massoja?

Kuljettajan paikalta näyttäytyy vaakalinjainen kojetaulu. Kylmätyyppien perusteella perusergonomia on kohdallaan, mutta siihen palataan tarkemmin alkuvuodesta koeajon yhteydessä. Esittelytilaisuudessa autojen sähkösäätöiset etuistuimet olivat lukittu melko taakse, jolloin takamatkustajien jalkatilat jäivät todella niukoiksi, pitkäjalkaisille jopa olemattomiksi. Samoin takamatkustajan pääntila jää pidemmälle kyytiläiselle ahtaaksi. Tämä piirre korostuu lasikaton yhteydessä.

Vaakalinjaisessa kojetaulussa on pyritty parantamaan käytettävyyttä vähentämällä nappiviidakkoa. Keskinäyttö käyttökytkimineen on nostettu kojetaulun päälle. Ohjaamon perusilme miellyttää, mutta materiaalien tuntu varsinkin ovipaneeleissa on muovinen.

Uusi i30-malli kunnostautuu turvallisuusvarusteilla. Autoon tulee tarjolle kaikki Hyundai-malleihin saatavissa olevat aktiiviset turvallisuusjärjestelmät. Tehdas kertoo uutuusmallin olevan turvallisuusvarustelultaan valmistajan edistynein auto. Turvatyynyjä mallissa on seitsemän. Suomessa myytävien autojen vakiona tulevia turvavarusteita ei tätä kirjoitettaessa ole vielä määritelty.

Valinnaisen navigointijärjestelmän yhteydessä vakiona oleva viisituumainen kojetaulunäyttö päivittyy kahdeksantuumaiseksi. Peruutuskamera on i30:ssä vakiona.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.