Tätä pakua on koeteltu kymmenen vuoden edestä – nyt voit ostaa sellaisen

11.07.2014 | TL-verkkotoimitus
Tätä pakua on koeteltu kymmenen vuoden edestä – nyt voit ostaa sellaisen

Ford halusi varmistaa, että uusi Transit ei jätä pulaan ja kehitti testin, jossa simuloitiin auton nopeaa vanhenemista: 10 vuoden käytön rasitukset vain 6 kuukaudessa.

Kestävyystestiin kuului 11 miljoonan kilometrin ajo – 275 kertaa maailman ympäri – testiradoilla ja äärimmäisissä olosuhteissa lämpötilojen vaihdellessa 40 lämpöasteesta 40 pakkasasteeseen.

“Moni asiakkaistamme ei varmaankaan usko, mitä Transit on joutunut kokemaan ennen markkinoille tuloaan”, kertoo Transit kehityksestä vastannut David Gregory. “Se joutui niin koville kuin se vain on mahdollista, mutta se selvisi testeistä hienosti.”

Transit on nyt ensimmäistä kertaa myynnissä sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Kestävyystestejä tehtiin sekä Lommelissa, Belgiassa ja Romeossa, Michiganissa.

Lommelin testiradalla uuden Transitin eri mallit kävivät läpi yli 30 rankkaa testiä. Yksi niistä oli peräkärryn vetäminen siten, että sekä auto että peräkärry olivat täydessä kuormassa. Lisäksi sillä ajettiin keskeytyksettä kahden kuukauden ajan huippunopeudella ja kuukauden ajan kahdeksikkoa.

Välillä se sai pintaansa suola- ja mutakylvyt. Korroosion estoa testattiin laittamalla auto kolmeksi kuukaudeksi kosteaan tilaan.

Insinöörit ajoivat Transitilla yli 5 000 kertaa radalla, jossa oli suuria kuoppia ja töyssyjä. Auton lujuutta testattiin myös ajamalla 60 km/h päin 140 mm:n korkuista reunakivetystä.

Transitin prototyyppejä testattiin huolella valituissa kohteissa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Arizonassa, Dubaissa ja Etelä-Afrikassa oli 40 asteen lämpötila, Suomessa ja Kanadassa saman verran pakkasta. Autoilla ajettiin Euroopassa, Lähi-idässä, Venäjällä, Turkissa ja Yhdysvalloissa – ääripäinä Itävallan Alpit ja Death Valley Kaliforniassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ennen lanseerausta joukko Transit-asiakkaita pääsi käyttämään autoja tositoimissa yli 500 000 kilometrin verran. Testilaboratoriossa 2.2 litran Duratorq-dieselmoottorilla varustettu Transit oli 46 päivää täyteen kuormattuna kaupunkiajossa osana kymmenientuhansien tuntien moottoritestausta.

 Eri komponenttien käyttäytyminen simuloitiin vastaamaan auton koko 10 vuoden elinkaaren kestoista kulutusta, mihin testimenetelmällä kului 30 päivää.

“Auton äärirajoille viemisen ansiosta pystyimme kehittämään vahvemman ja vankemman auton. Asiakkaalle se näkyy luotettavuutena, käytettiinpä autoa kuinka kovassa ajossa tahansa”, Gregory jatkaa.

Alla video Transitin testauksesta:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.