Täysin uusi Kia Rio esittäytyy – isomman auton tuntua

15.09.2016 | Max Lange

B-segmenttiin kuuluva Kia Rio on uudistumassa neljänteen sukupolveensa. Edeltäjään nähden Rio on kasvanut huomattavasti kokoa. Tuulilasi kävi tutustumassa Rioon tuoreeltaan Frankfurtissa.

Edeltävän sukupolven Rio on ollut Kialle valtava myyntimenestys, sillä se on korealaismerkin myydyin malli kautta maailman. Vuonna 2015 Rioa myyntiin peräti 473 000 kappaletta. Suomessakin Rion myynti on pysynyt melko korkealla koko mallikaarensa ajan.

Edeltäjä otti valtavan loikan eteenpäin muotoilussa. Auton onnistuneesta muotoilusta kertoo paljon se, että Rio ei ole edelleenkään vanhan näköinen auto. Nyt esitelty uutuus on selkeästi kulmikkaamman ja aikuisemman näköinen kuin edeltäjänsä. Keulaa koristaa edelleen Kian tunnusomainen ”tiger-nose -maski”.

Uuden mallin myötä myös Rion sivuprofiili muuttuu. Akseliväli kasvaa 10 mm, ja etuylitystä tulee lisää myös hieman. Rion venyy edeltäjään nähden 15 mm, mikä tarkoittaa 4 065 mm kokonaispituutta. Vaikka muut mitat kasvavat, madaltuu uutuus muutaman millin edeltäjäänsä verrattuna.

Kia kehuu, että Riossa nyt yhdet luokkansa parhaimmat sisätilat. Tavaratila onkin luokassaan erinomainen, peräti 325 litraa. Pidentynyt akseliväli auttaa luonnollisesti takajalkatiloissa. Myös hartiatilan kerrotaan kasvaneen sekä edessä että takana.

Nopean takapenkki-istumisen perusteella Riossa on luokassaan hyvät tilat. Polvet mahtuivat kuljettajan taakse hyvin, pisimmillä saattaa pää osua kuitenkin kattoon.

Ohjaamossa uudistus on myös rohkea ja ilme on muuttunut selkeästi aiempaa modernimmaksi. Piirteitä ohjaamossa on havaittavissa myös joistakin Audin malleista, mikä ei ole lainkaan huono asia. Kojetaulua on kallistettu hieman kuljettajan ympärille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Silmälle ohjaamo näyttää laadukkaalta ja miellyttävältä, mutta kovaa muovia löytyy ohjaamosta vielä todella paljon. Jossakin auton hinta- ja kokoluokan on näyttävä. Kosketettavat käyttökytkimet ovat kuitenkin kaikki laadukkaan tuntuisia.

Rion moottoritarjonta on myös ajanmukainen, sillä autoon tarjotaan Kian viime vuonna lanseeraamaa 1-litraista kolmisylinteristä turbobensiinimoottoria. Pikkupadasta on saatavilla kaksi eri tehoversiota: 100 hv ja 120 hv.

Moottorivalikoimaan kuuluu myös vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita sekä 1,4-litrainen turbodiesel. Kian Suomen maahantuoja arvelee, että 1-litraiset pikkuturbot kuitenkin nousevat suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi.

Kia ylpeilee myös Rion tuvallisuusvarusteina. Merkin omien sanojen mukaan korealaiset ovat ensimmäisenä tuomassa automaattisen hätäjarrutustoiminnon b-segmentin malliin. Kia tavoittelee myös Riolle viiden tähden EuroNCAP-törmäystulosta.

Kia Riot valmistetaan Soharin tehtailla Etelä-Koreassa ja Suomeen se saapuu vuoden 2017 alkupuoliskolla.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.