Testiajossa ennen aikojaan: Mercedes-Benzin uudistuva C-luokka

06.01.2014 | Jens Dralle ja Birgit Priemer / AMS
Testiajossa ennen aikojaan: Mercedes-Benzin uudistuva C-luokka

Pääsimme uuden Mercedes-Benzin C-luokan kyytiin jo neljä kuukautta ennen auton myynnin aloitusta, ja samalla saimme ensivaikutelmat sisustan tyylistä ja alustan säädöistä. On varmaa, että ero edeltäjään on suuri.

Uudessa C-luokassa on ominaisuuksia, joihin myös mallisarjasta vastaavan pomon täytyy vielä totuttautua. Yksi niistä on pullosta tuleva sisäilman tuoksu.

”Nuori nainen tuli paikalle, esitteli aktiivisen tuoksutuksen ja ionisoimisen positiivista vaikutusta, ja itse en pystynyt ihan heti käsittämään, kuinka se toimii”, kertoo Mersun C- ja E-luokista monta vuotta vastannut johtaja Michael Krämer.

Hän on hardcore-insinööri, joka tuntee autonsa läpikotaisin. Mersu-mies nauttii Sindelfingenin ympäristössä tehtävissä säätötesteissä myös sisustassa vallitsevasta hillitystä parfyymin tuoksusta, joka leviää vähitellen hansikaslokerossa olevasta tuoksupullosta.

Hän on todella ylpeä siitä, että ”olemme saaneet autoa kevennettyä melkein 100 kilolla ja laskettua kulutusta noin 20 prosentilla”.

Muutoksen edut pystyy havaitsemaan heti. C 200 Avantgarde (184 hv, Euro 6) vastaa spontaanisti kaasuun ja pujottelee ketterästi Ostelheimin ja Dätzingenin kaltaisten pienten paikkakuntien mutkateillä. Auton kori on Exclusive-varustetasoon verrattuna (korvaa Elegancen) 15 milliä matalammalla. Jos vielä Sport-ohjelman laittaa päälle, tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat selvästi. Lisäksi tässä ei ollut vielä kaikki, koska Airmatic-ilmajousitus tarjoaa vielä toisen, terävöitetyn Sport Plus -moodin. Mukavuusasento lienee kuitenkin useimmille mieluisampi vaihtoehto, ja se toimii nimensä mukaisesti. Moodi vaikuttaa jousituksen lisäksi myös kaasupolkimen, ohjauksen ja vaihteiston asetuksiin.

Maaliskuussa tapahtuvan mallivaihdoksen myötä C-luokkaan tulee ensimmäistä kertaa nelitukivartinen etuakselisto, jonka pitäisi tasoittaa kaikenlaisia kuoppia entistäkin paremmin. Uusi etuakselisto vaikuttaa kuitenkin myös siihen että Mersun kääntösäde on vähän aiempaa suurempi. Nyt se on 11,2 metriä edeltäjämallin 10,8 metrin sijasta. Taka-akselilla on puolestaan modifioitu monitukivartinen rakenne.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös sisusta tarjoaa reilusti mukavuutta. Hyvän äänieristyksen ansiosta ulkoa ei tule juuri ääniä. Moottorista kuuluu korkeintaan hiljainen hurina, mikä ei häiritse ollenkaan keskustelua. Ja mikä on haastavinta uuden mallin markkinoille tuomisessa?

”Aloitamme auton valmistamisen kahden kuukauden sisällä neljällä markkina-alueella: Saksassa, Etelä-Afrikassa, USA:ssa ja Kiinassa”, Krämer pohtii.

Jotta kaikkialla saadaan varmistettua sama laatu, prosesseja on standardisoitu ja osien määrää vähennetty. Tästä huolimatta C-luokan tekniikka on monimutkaisempaa kuin koskaan aiemmin.

Varmistaakseen, että jokainen auton korkeintaan viidestä matkustajasta huomaa tämän edistyksen, Mercedes on laittanut C-luokan sisustan radikaalisti uusiksi. Autossa on monia lainauksia arvokkaasta S-sarjasta, mutta siinä ei ole yhtä paljon monitoreja. Jäljelle on jäänyt seitsemän tai 8,4 tuuman (yhdessä Comand-järjestelmän kanssa) kokoinen kuvaruutu, jonka juuresta leveä ja suhteellisen vähänappinen keskikonsoli näyttää leijuvan. Kolme dominoivaa ilmastoinnin suulaketta näyttävät yhtä tukevilta kuin Bentley Continentalin vastaavat. Koko ohjaamo on muutenkin suunniteltu viimeisen päälle. Yllättävän pieni ja alhaalta litistetty ratti kuuluu ainoastaan AMG-pakettiin. Kaikissa varustetasoissa on sen sijaan miellyttävän matala ajoasento, joka on 20 milliä 204-mallisarjaa alempana. Kuvissa olevan auton säädettävällä reisituella varustetut mukavat istuimet ovat puolestaan lisävaruste. Jo peruspenkit painavat muuten kuusi kiloa aiempaa vähemmän.

Myös 65x45 millin kokoisella, naarmuuntumattomalla käyttöpinnalla varustettu touchpad maksaa lisähintaa. Sen avulla infotainment-järjestelmän useimpia toimintoja voi käyttää käden liikkeillä, jotka älypuhelinkin tunnistaa. Vaihtoehtoisesti C-luokka ottaa komentoja vastaan tutun kierrettävän ja painettavan valintakiekon tai jo edeltäjämallissa moitteettomasti toimineen puheohjauksen kautta. Yhtenä merkin lisäuutuutena C-luokkaan saa ensimmäistä kertaa head up -heijastusnäytön, joka kertoo vauhdista, nopeusrajoituksista sekä navigoinnin ja ajoavustimien antamista ohjeista.

Vaikka kaikki ominaisuudet eivät ole täysin uusia, vaikuttavaa on se, kuinka ne kaikki on yhdistetty C-luokassa. Parfyymipullosta voisi luopua helpoiten.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.